Otevření vestibulu metra na Karlově náměstí se stihlo s týdenním předstihem oproti původnímu plánu. Cestující konečně nemusejí hromadně vystupovat na níže položeném Palackého náměstí, případně využívat stanici Národní třída. K uzavření došlo loni na podzim.

Dopravní podnik ve spolupráci se společnostmi Hochtief a Brema zajistil na Karlově náměstí pro cestující nové eskalátory, podhledy a zrekonstruovaný eskalátorový tunel. Původní obklady a podlahová dlažba jsou vyčištěné a repasované.

Souběžně s právě dokončenou rekonstrukcí se od dubna realizuje také její druhá etapa. „Týká se bezbariérovosti stanice Karlovo náměstí, zhruba někde uprostřed nástupiště budujeme výtah, který vyústí nahoře ve Václavské pasáži. Budeme mít hotovo zhruba v červnu příštího roku,“ poznamenal generální ředitel dopravního podniku Petr Witowski. Ten navíc prozradil, že úpravou Karlova náměstí obdobné akce rozhodně nekončí. Dopravce se chystá na vestibul Na Knížecí ve stanici metra Anděl, následovat mají stanice Jiřího z Poděbrad či Flora.

Video
délka: 02:29

Generální ředitel DPP Petr Witowski a místostarosta Prahy 2 Jan Korseska k otevření vestibulu metra Karlovo náměstí Daniel Vitouš

Sovětské versus nové eskalátory

Společně s magistrátem se v současnosti dopravce intenzivně věnuje otázce starých sovětských eskalátorů v porovnání s těmi novými. Oba typy totiž mají svá pozitiva i negativa. Náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) chce nechat každý jednotlivý eskalátorový tunel ve stanicích individuálně zhodnotit a stanovit, jestli je vhodné staré sovětské pojízdné schody repasovat, nebo vyměnit.

„Tady na Karlově náměstí je to tak, že eskalátory jsou vyměněné, jsou nové, moderní. Na jednu stranu jsou pomalejší, takže cesta nahoru cestujícím trvá déle, na druhou stranu jsou tím pádem bezpečnější pro osoby se sníženou pohybovou schopností a pro malé děti. Odpovídají také evropským normám,“ dodal k tématu Petr Witowski.

Nové eskalátory na Karlově náměstí měří 64 metrů, zdolávají převýšení téměř 32 metrů. Jeden schod původních eskalátorů vážil až 40 kilogramů, hmotnost stávajícího je o více než polovinu nižší. Jednotlivé díly schodů pak váží od dvou do 7,4 tuny, do stanice se musely spouštět na ocelových lanech. Co se týče samotné rychlosti různých eskalátorů, ty moderní se pohybují v rozmezí od 0,5 do 0,75 m/s, zatímco ty sovětské dosahují rychlosti až 0,9 m/s.

Nejdelší eskalátor v útrobách metra se nachází na náměstí Míru. S převýšením 43,6 metru měří přesně 87,2 metru. Ten nejkratší je paradoxně právě ve stanici Karlovo náměstí. Jde o v pořadí až druhé pojízdné schody, které navazují na ty hlavní a měří 7,6 metru.

Fotogalerie
21 fotografií