Řada okrajových městských částí se potýká s problémy z hlediska automobilové dopravy. V Běchovicích v uplynulém roce probíhala rekonstrukce Českobrodské, která o to více komplikovala automobilovou dopravu na východě Prahy. Lze říci, že i u vás je automobilový provoz hlavním problémem?

„Paradoxně se problémem v současné době stává přetíženost vlakových spojů. Ve chvíli, kdy se snížily ceny jízdného, tak se zásadním způsobem nenavýšila kapacita vlakových spojů. Přes nás potom jezdí úplně přeplněné, jedno jestli směrem do Prahy nebo ven. Stěžejním problémem je, že není v současné době možné navýšit spoje, ani přidat další kolej. Doufám, že se během čtyř let podaří uskutečnit uzpůsobení nákladní koleje z Běchovic do Malešic pro osobní dopravu a s tím zároveň i zřízení třech nových vlakových zastávek.“

Budova přepřahací stanice svítí novotou za 80 milionů.
Autor: A. Malachovský, archiv

Z hlediska automobilové dopravy tedy nestrádáte?

„Běchovicemi denně projíždí zhruba třicet tisíc automobilů. To samozřejmě problém představuje hlavně v ranní a odpolední špičce, kdy se tvoří kolony. V tomto ohledu by ale bylo zapotřebí dořešení Pražského okruhu, což městská část neovlivní.“

Co se rekonstrukce Českobrodské týče, spousta řidičů si na její průběh během loňského roku stěžovala. Negativně ovlivnila dopravu u vás i v přilehlých městských částech. Nedalo se udělat něco lépe?

„Dnes to vypadá skoro jako národní sport, na vše si stěžovat. Naprosto upřímně se ale musím zastat jak Technické správy komunikací (TSK), tak i předešlého vedení hlavního města, které mělo odvahu do této rekonstrukce jít. Deset let jsem se z pozice starosty snažil, aby Českobrodská, která byla pořádně opravovaná před mnoha desetiletími, byla rekonstruována. Byla v extrémně špatném stavu. V momentu, kdy na to předešlé vedení hlavního města kývlo, byl dán termín, že hotovo má být za 18 měsíců. Podařilo se však dobu té rekonstrukce zkrátit na polovinu.“

Proč se podle vás věnuje obecně pozornost až těm komunikacím, potažmo mostům, v době takřka hraniční s jejich životností?

„Od té doby, co se dokončil tunelový komplex Blanka, který je svým způsobem kontroverzní, jakákoliv další stavba nebo oprava se jevila jako nepopulární. Z úst lidí, kteří dnes pojedou po opravené ulici, sotva uslyšíte, jak je to super, že se rekonstrukce povedla. Ale dokud je ve špatném stavu, tak si lidé stěžují. Když se potom snažíte zařídit podle toho, co populární je, tak neopravíte vůbec nic. Stačí se podívat na onu rekonstrukci Českobrodské. Úvahy řidičů sahaly jen k tomu, že museli stát v kolonách, ačkoliv o té situaci byli zpravovaní půl roku předem a mohli jet jinudy nebo jiným dopravním prostředkem. A ocení dnes, že už místy mohou jezdit na opraveném, moderním povrchu?“

Jak nahlížíte na avizovaný projekt dostavby Pražského okruhu mezi Běchovicemi a Modleticemi?

„Pražský okruh má pro Běchovice dvě strany mince. Jedno velké plus a jedno velké mínus. Nabídne možnost udělat výpadovou komunikaci na Kolín, která by ve své podstatě mohla převzít úlohu páteřní komunikace a ulehčit tak ostatním komunikacím v Běchovicích, Újezdu nad Lesy, Dubčem nebo Koloději. Na druhou stranu je ale Pražský okruh plánován nepříjemně blízko stávající zástavbě a velmi obtížně se budou minimalizovat jeho vlivy, jako je znečištění či ruch na obyvatele, kteří v jeho blízkosti desítky let žijí.“

Coby starosta okrajové městské části, jaký je váš názor na Metropolitní plán, zejména s ohledem na to, že je požadavek, aby se Praha rozvíjela zevnitř, a ne na svých okrajích?

„Přijde mi to jako chyba. Obecný problém totiž není v tom, že by se dnes stavělo na kraji hlavního města, ale že se staví až ve Středočeském kraji. A tady je zapotřebí ptát se: Proč? Omezením výstavby ve městě jsme ji už tak enormně zdražili, že lidé nemají jinou šanci, než si pořizovat byty či baráky blízko Prahy. Je logické, že pokud nebudeme rozvíjet město v okrajových částech Prahy jako alternativu pro středně příjmové obyvatele, tak se lidé budou stěhovat těsně za její hranice. Praha tím přestane být místem k žití, bude jen pracovním prostorem.“

Co podle vás Běchovicím konkrétně v jejich vývoji schází?

„Větší rozvoj co do obyvatel si dnes nedovedu představit, novou výstavbu proto určitě neplánujeme. Podle mne by ale do budoucna měla vzniknout nová škola, školka a nové centrum. Důležité je i udržení relativně dobré dopravní dostupnosti na všechny linky metra.“

Kdybych se zeptal, čeho by se obyvatelé Běchovic mohli do dalších čtyř nebo osmi let dočkat, bylo by to co konkrétně?

„Existuje několik projektů. Co by bylo záhodno udělat nyní, je náměstí. Běchovice totiž prostor, kde by se mohli lidé scházet, kde by třeba mohly být farmářské trhy, nemají. Zároveň bychom rádi obnovili rybník poblíž centra Běchovic, který by mohl posloužit jako perfektní rekreační prostor, nehledě na to, že by mohl fungovat jako jakási přírodní klimatizace. A také v Běchovicích není hřbitov.“

Místo nové zástavby by se Běchovice měly dočkat nového hřbitovu?

„Zní to trochu paradoxně. Běchovičtí obyvatelé opravdu nemají vlastní hřbitov čili poslední místo odpočinku, které je s komunitou spjato. Lidé se zde rodí, prožijí zde celý život, ale pak jsou pohřbeni v místě, ke kterému nemají ani oni, ani jejich nejbližší žádný vztah. Takže ano, rádi bychom v Běchovicích zřídili hřbitov, který zde citelně chybí.“

Fotogalerie
18 fotografií