Na místě dnešního vstupu do tunelu Blanka ještě v osmdesátých letech stály zahrady starousedlíků a dnešní dopravní tepna V Holešovičkách byla malebnou a hlavně klidnou alejovou ulicí. První velkou ránou pro místní bylo zprovoznění Severojižní magistrály. Druhou pak otevření 19. září 2015 tunelového komplexu Blanka, jehož provoz obyvatelům Holešoviček ještě přitížil.

Umřeli dřív

Podle M. Tilšarové (75) je soužití s rušnou dopravou velmi vyčerpávající: „Na neustále zvyšující hluk a exhalace z dopravy se nedá zvyknout, podepisuje se to na našem zdraví. Někteří sousedé umřeli zbytečně dříve, než by museli, a mám pocit, že přesto se nic pro vrácení do normálu neděje. Živím v sobě malinkatou naději, že nové politické vedení na magistrátu nám pomůže, tak jak to strany, z kterých je složené, slibovaly ve volbách. Ale po tolika letech jsem spíš skeptická,“ prozradila starousedlice pro Blesk.cz.

Minulé vedení magistrátu se přesto snažilo mírnit dopady zhuštěné dopravy: „Došlo k mnoha úpravám na přilehlých objektech, například výměně oken, byl položen takzvaný tichý asfalt, který se čistí dvakrát ročně nebo zde byla snížena rychlost průjezdu vozidel na 50 km/h,“ uvádí některé ze zlepšení mluvčí magistrátu Tadeáš Provazník.

Různá měření

Pražská Technická správa komunikací má k dispozici i studii zahloubení vozovky, ale podle mluvčího Tadeáše Provazníka není v krátkodobém horizontu aktuální. O míře hluku a znečištění ovzduší se mezi místními a městem vedou spory. Každá ze stran se ohání různými výsledky měření.

Podle zveřejněných měření na webových stránkách tunelu nepřekračuje hluk povolené limity (podle tzv. staré hlukové zátěže). Co se týče imisí, tedy škodlivých zplodin, připustili, že dochází k překračování krátkodobých limitů. Roční imisní limity byly a budou podle zveřejněných výsledků překračované. Na to také poukazují místní, které zastupuje spolek Holešovičky pro lidi.

Obyvatelé ulice V Holešovičkách vedou s městem dlouhý soudní spor. Při posledním stání 30. listopadu rozhodl Městský soud v Praze, že situaci má posoudit nezávislý dopravní expert. Výsledky měření obou stran byly totiž zcela odlišné. Podle Michala Trníka, předsedy spolku, není verdikt soudu žádná katastrofa: „Je to jenom další nepříjemnost na dlouholeté cestě za hledáním spravedlnosti. Nikdo z občanů ani jen nepomýšlí na to, že by to po tolika letech vzdal, protože věří, že právo a důkazy stojí na jejich straně,“ okomentoval rozhodnutí odvolacího soudu.
Fotogalerie
8 fotografií