Důležité slovo k návratu tramvají do centra města bude mít radnice Prahy 1. Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě), který má v radě na starosti dopravu, se chce s vedením Prahy 1 sejít. Město zároveň zamýšlí stavět trať z Vinohradské k hlavnímu nádraží a do Bolzanovy ulice. Tramvaje po náměstí nejezdí od 80. let. O jejich návratu se mluví několik let, v minulosti byla proti radnice Prahy 1.

„Propojení umožní lidem z Prahy 2, aby projeli městem rychle tramvají. Zároveň umožní nová vedení tramvajových linek a řešení mimořádných událostí,“ řekl Scheinherr. V případě, že město výstavbu schválí, bude muset vybudovat trolejové vedení a koleje a napojit je na Vinohradskou, i trať, která kříží střed náměstí. V horní části by vznikla nová zastávka. Kudy přesně koleje povedou, zda po současné komunikaci, nebo prostředkem náměstí jako v minulosti, zatím není jasné. Dořešit je ještě nutné souběh s budováním tzv. kolektoru, v němž jsou inženýrské sítě. „Rozkopávat náměstí jednou kvůli kolektorům a jednou kvůli tramvajím nevidíme jako smysluplné,“ prozradil Scheinherr.

Sloupy u stromů

Výtek památkářů či Prahy 1, jejíž minulá vedení označila návrat tramvají za zadrátování náměstí, se Scheinherr neobává. Architekti se podle něho problémem v minulosti zabývali tak, aby troleje a vedení nerušilo pohled na náměstí. „Třeba sloupy by byly ukryty mezi stromy,“ řekl.

Scheinherr chce mít do čtyř let také vysoutěženou variantu výstavby trati k hlavnímu nádraží a dále do Bolzanovy ulice. „My jsme se už shodli na definitivní variantě do Bolzanovy ulice, ale musíme to ještě projednat s Prahou 1, s kterou to chci nejdříve dojednat, a ne jí to sdělovat přes média,“ vysvětluje náměstek.

Podle dokumentu, který v minulosti vytvořil Institut plánování a rozvoje (IPR), by podle první varianty tramvaje z Vinohradské zahnuly do Wilsonovy ulice ke Státní opeře. Následně by trať uhnula přes magistrálu do parku a směřovala před nádraží, odkud by kopírovala magistrálu ke křížení Bolzanovy a U Bulhara. Druhou možností je, že by koleje vedly k opeře po stejné trase jako v prvé variantě, ale potom by nesměřovaly před nádražní halu, ale do Opletalovy ulice a dále na křižovatku s Bolzanovou. Poslední možnost navrhuje vést trať z Vinohradské na Václavské náměstí a potom do Opletalovy a k Bolzanově.

Stavbu do Bolzanovy na rozdíl od trasy na náměstí komplikuje, že je kvůli ní třeba změnit územní plán. Procházela by totiž přes park před nádražím.

Fotogalerie
4 fotografie