Radnice Prahy 1 dál s odborníky řeší, jakým způsobem do budoucna přistupovat k provozu jízdních kol na svém území. Původně se počítalo s časovým omezením jízdních kol od 10 do 17 hodin na zdejších pěších zónách. To už je ale minulostí, protože soud při zabývání se touto kauzou takové opatření neposvětil.

Dnes odpoledne proto proběhlo další kolo jednání úřadu s magistrátní cyklokomisí a zástupci spolku Auto*Mat, který se problematikou dlouhodobě zabývá. Podle Vratislava Fillera ze zmiňovaného spolku se ve většině případů všechny strany shodly. V současnosti se řeší průjezdnost některých náměstí v centru metropole, kde je zájem cyklodopravu spíš omezit, ne všude je to ale reálné.

„Lokalita mezi náměstím Republiky a dolním Václavským náměstím by po ulici Na Příkopě v nějakém režimu měla zůstat průjezdná určitě. Problémem je prostor před Palladiem, kde radnice nechce, aby kola projížděla. S tím rozhodně nemáme problém, toto místo není součástí dopravní cyklotrasy,“ řekl Blesku Vratislav Filler, podle kterého je obecná snaha odklonit jízdní kola mimo náměstí logická, ne všude to ale jde. „Například od Národního muzea k Národnímu divadlu je objížďka Václavského náměstí strašně složitá, pro náměstí Republiky použitelná objížďka neexistuje vůbec,“ dodal odborník.

Potíže jsou u „Staromáku“

Praha 1 považuje za důležité, aby se v centru cyklisté nepohybovali po takzvané Královské cestě, která spojuje nejrůznější historické památky. Také v tomto bodě se všechny strany více méně shodují, v rámci konkrétních opatření však problém nastává u Staroměstského náměstí.

„Dle cyklokomise je potřeba, aby zůstal zachovaný průjezd ze Železné ulice na Staroměstské náměstí – alespoň v nějakém koridoru,“ uvedl k problému Vratislav Filler z Auto*Matu. Touto problematikou se v současnosti bude zabývat radnice Prahy 1 v jednání s cyklokomisí magistrátu.

Staroměstské náměstí chce Praha 1 nechat pro průjezd kol uzavřené, cyklokomise hledá naopak možnosti průjezdu náměstím od Železné ulice směrem k náměstí Franze Kafky. Je to náměstí, kde chodce obtěžují turistické atrakce jako elektrokoloběžky nebo pivní kola schované pod pojmy kolo, což musí Praha 1 řešit, jelikož má na to desítky stížností. Koridory na Staroměstské náměstí také malovat nechce, tedy zde je ještě potřeba hledat vhodné řešení,“ uvedla za radnici k problematické části jednání mluvčí Veronika Blažková.

Jakým způsobem se nakonec toto místo v samotném srdci Prahy vzhledem k cyklodopravě vyřeší, v tuto chvíli není jasné. Zástupci radnice a cyklokomise se budou věnovat různým možnostem, všechny strany jednání se pak opět sejdou až ve středu 10. října po komunálních volbách. Podle Vratislava Fillera je možné, že se některých dílčích úprav vzhledem k celkovému řešení cyklisté dočkají s předstihem. S ohledem na probíhající procesy se však dá reálně odhadnout, že minimálně několik měsíců potrvá, než se přikročí k samotné realizaci.