Stará páteř železniční dopravy v Praze dostává staronovou podobu. Oprava Negrelliho viaduktu z roku 1850 se přesunula do další fáze. V té první stavbaři očistili stávající povrch, kolem trati odvezli štěrk a poté odstranili staré vrstvy malty. Odkryté základy poté podrobili revizi.
„Zkontrolovali jsme oblouky kámen po kameni. Každý z nich jsme pak očíslovali, protože má svoje místo a je rozhodováno, jestli zůstane,“ řekl generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. Prohlídky pak podle Martina Řediny ze stavební společnosti Hochtief, jež spolu s firmami Strabag a Avers opravy provádí, ukázaly nemilou skutečnost.
Stavba se zpozdí
„Kameny oblouků nebyly v takovém stavu, v jakém jsme předpokládali. Museli jsme proto vkládat více nového materiálu,“ prozradil Ředina. Výstavbě nového viaduktu nepomáhá ani zhoršená logistika: „Stavíme v centru a je občas problém dovézt sem materiál,“ vysvětluje Ředina.
16 mostních oblouků se bude muset strhnout a kompletně postavit znovu, není totiž možné pouze vyměnit vadné kameny. Dalších šest pilířů na svůj verdikt čeká. Kvůli této pečlivé kontrole a logistice se podle Řediny stavba zdrží přibližně o čtvrt roku, dokončená by měla být v dubnu 2020.
Podle plánu železničářů prochází sanací všech 99 původních mostních oblouků. Zcela nahrazeny budou dvě mostní konstrukce mezi ulicemi Prvního pluku a Křižíkova. Při rekonstrukci se zároveň sjednotí všechny části, které dosud měly odlišnou konstrukci či tvar. Vedle toho stavaři kompletně vymění železniční svršek stavby včetně technologických částí a sanace základů. Rekonstrukce by díky zabudování antivibračních rohoží měla snížit hluk z projíždějících vlaků.
Podle správy železnic jsou opravy zhruba ve třetině. Nyní se bude pracovat blíže k Vltavě, mezi Bubenským nábřežím a Štvanicí. Samotné pilíře v řece byly v dobrém stavu. Podle Jiřího Svobody architekti v půli devatenáctého století již počítali s velkou vodou.
Tři tisíce dělníků
Viadukt byl otevřený 1. června 1850 a na jeho stavbě se podílelo až 3000 dělníků. Proháněly se přes něj vlaky, most do dnešních dnů spojuje oba břehy Vltavy. Zajímavostí je, že v jeho obloucích byly dříve dílny nebo garáže, ty se však nedochovaly.
Jedinečný pohled na probíhající opravu Negrelliho viaduktu. Jiří Marek