Poslední souprava, která sloužila v pravidelném provozu, v pátek zamířila do depozitáře Národního technického muzea v Chomutově. Vyrábět se přitom tyto pantografy začaly už v roce 1964, na našich kolejích tak sloužily 54 let! „Několikrát překročily svou životnost, konstruovány byly na 15 až 20 let,“ popsal jejich neuvěřitelnou výdrž Zdeněk Bjaček. Právě on měl v pražském depu správu pantografů na starosti.

Rychlý rozjezd

Z pohledu cestujících přinesly některé novinky, jako například nízkopodlažní nástup a široké dveře, které umožňovaly pasažérům rychlý nástup i výstup. „Také měly rychlý rozjezd,dynamickou brzdu, poloautomatický systém řazení jízdních stupňů a maximální rychlost 100 kilometrů za hodinu,“ vyjmenoval Bjaček. I proto se pantografy využívaly hlavně v příměstské dopravě, kde je větší hustota zastávek.

Chladící větráčky

Až do pátku žabotlamy sloužily v Praze, poslední souprava s označením 451.025-26 tu „pendlovala“ na trase Libeň – Podbaba. „Mám rád cokoliv starého, to, že končí, mě tedy trochu mrzí, “ řekl strojvedoucí Jakub Kořínek (31), který byl jedním z těch, kteří pantograf na konci jeho éry řídili. Podle něj je ve většině ohledů naprosto srovnatelný s novějšími typy. Ale má také některé nevýhody. „Například teď v létě je v kabině strojvedoucího pořádné vedro. Místo klimatizace tu máme alespoň větráčky,“ dodal.

Častý terč sprejerů

Pantograf se, stejně jako ostatní vlaky, stával častým terčem sprejerů. „Celkem nedávno jsem vezl na čištění soupravu, která byla úplně celá černá, včetně oken. Byl to dost zvláštní pocit,“ popsal strojvedoucí Kořínek. Nález graffiti na soupravě je ale pro něj celkem rutinou: „Nejprve zavolám policii, pak nahlásím vzniklou škodu drahám.“ Naposledy si sprejeři pantograf vyhlédli před týdnem, na poslední cestu ale vyrazí jako ze škatulky.

Těžké opravy

Lze najít i několik nedostatků v konstrukci vozů, které měly samonosnou konstrukci. „Když se nabourala, tak se špatně opravovala,“ vysvětlil Zdeněk Bjaček. Některé problemy přineslo i uložení motorů. „Měly tlapové uložení trakčních motorů, to už tenkrát bylo zastaralé. Když se to zadřelo, pak se musela celá souprava naložit na speciální vozík a desetikilometrovou rychlostí odvézt,“ doplnil.

Zbylé půjdou do šrotu

I když svou životnost přežily asi třikrát, přeci jenom pantografy postupně uhlodávala rez i různé další neduhy. Proto jich v posledních letech na kolejích rapidně ubylo. Vyřazené vlaky jsou nyní v depu v pražské Michli, na rozdíl od poslední soupravy, která je v dobrém stavu, půjdou místo do muzea do šrotu.

Fotogalerie
11 fotografií