Ani ruch těžké techniky a pracovní shon dělníků neodehnal poslední holuby z pilířů. Bourá se jeden z obratlů kilometr dlouhé železniční páteře Prahy. Od 4. do 9. května budou odřezávat jednotlivé nosníky a ty pak budou snášeny k zemi. Od soboty je bude vyzvedávat speciální dvě stě tunový jeřáb. Demolice tak na pět dní od pátku do soboty omezí řidiče i chodce.
„Most je vlastně složen ze dvou mostů, železniční trať se totiž rozděluje do dvou větví. Samotný most má rozpětí 26 metrů a šířku přemostění až 20 metrů. Jeden nosník je vysoký metr šedesát. Proto jej musíme nejprve rozříznout uprostřed a pak teprve odvézt,“ popisuje demolici inženýr Tomáš Vladík. Na rekonstrukci Negrelliho viaduktu pracují tři firmy: HOCHTIEF CZ, STRABAG Rail a AVERS. Evropská unie na projekt uvolnila 990 milionů korun.
Podívejte se, jak to pod Negrelliho viaduktem vypadá:
Celkově třetí nejdelší most v Česku bude nahrazen mostem novým, jenž bude kopírovat charakter viaduktů a bude mít obloukovou podobu. Dosavadní práce se však neobešly bez komplikací: „Musíme se vyrovnávat s celou řadou změn. Těžká je koordinace naplánovaných činností, které se musí podřídit změnám. Kupříkladu jsme objevili zcela nový podzemní prostor pod bývalou celnicí. Místo teď prozkoumávají památkáři,“ popisuje průběh dosavadní rekonstrukce inženýrka Linda Černovydrová.
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je pouze počátečním zásahem do železniční sítě v Praze. Podle ředitele společnosti HOCHTIEF CZ Martina Řediny se plánuje kupříkladu modernizace trati mezi Hostivaří a hlavním nádražím, oprava Masarykova nádraží.