Cyklisté se ve středu večer sešli v centru Prahy. Svým setkáním chtěli dát najevo nesouhlas s chystaným zákazem – Praha 1 totiž plánuje omezit elektrické koloběžky, které se v centru města půjčují turistům. Zákaz, který by měl platit v dolní části Václavského náměstí, na Staroměstském náměstí či náměstí Republiky, by se ale nejspíš dotkl i jízdy na kole. 

Současná legislativa totiž mezi těmito dopravními prostředky nerozlišuje. Spolek Auto*Mat, který happening svolal, zde začal shánět podpisy pod peticí s cílem dostat tuto problematiku na zasedání zastupitelstva hlavního města Prahy. Výzvu proti omezení jízdy na kole v pěších zónách centra Prahy podepsalo na internetu 2246 lidí.

„Hodí se jim problém elektrokoloběžek roztáhnout a nebrat nějaké velké ohledy na cyklisty. Ani si nemyslím, že to byl úplně úmysl. Z počátku je to možná vlastně ani nenapadlo, že tu jezdí tolik lidí, že je to pro tolik lidí tak důležitá cesta,“ řekl ČTK Vratislav Filler z Auto*Matu.

„My jsme ten protest časovali tak, aby k němu došlo ještě předtím, než se to někde bude projednávat, protože nemáme úplně přístup k tomu, kdy a kde a kdo to bude projednávat,“ dodal.

„Cyklofašisté“

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) označil shromáždění za nátlakovou akci, která navíc protestuje proti něčemu, co se ještě ani nestalo. „Přesně takovými akcemi si sdružení Auto*Mat vysloužilo přezdívku cyklofašisté,“ uvedl starosta.

Opatření má za úkol zejména zvýšit bezpečnost chodců na pěších zónách. „Ve chvíli, kdy se nám tyto zóny přeplňují způsobem, že tam dochází ke konfliktům a ohrožování bezpečnosti chodců, musí být právě chodci na prvním místě,“ řekl Lomecký.

Praha 1 podle něj omezení schválí v momentě, kdy bude mít na stole možné varianty a doporučení odborníků. Ty se momentálně připravují a rozhodovat by se mohlo v horizontu dnů až týdnů.

Obousměrné ulice pro cyklisty

Spolek Auto*Mat požaduje zachování průjezdu na kole ulicí Na Příkopě, přes náměstí Republiky a Staroměstské náměstí do Železné ulice ve vyznačených koridorech, čímž by se snížila míra kontaktu cyklistů s pěšími.

Chtějí také zřídit až 15 cykloobousměrek v jednosměrných ulicích, které by snížily počet cyklistů na pěších zónách. Problém s elektrickými koloběžkami má podle spolku vyřešit ministerstvo dopravy s magistrátem tak, aby zároveň neomezily běžné cyklisty.

Městská část se snaží omezit elektrické koloběžky, které však v současnosti nelze zakázat bez toho, aby zákaz zároveň neplatil i pro jízdní kola. Radnice vyzvala ministerstvo dopravy ke změně legislativy, ale i před změnou zákona zvažuje omezení, které by ve výsledku postihlo i cyklisty.

Podle současných norem je výkon elektrokol omezen na 250 wattů a 25 kilometrů v hodině. Pokud se kolo do parametrů vejde, zákon na něj pohlíží jako na běžný bicykl. V opačném případě se už jedná o malý skútr, který podléhá jiné vyhlášce ministerstva i přísnějším pravidlům.