Po dlouhých odkladech se konečně podařilo zmodernizovat lávku na nábřeží Edvarda Beneše. „Celkově jsme odlehčili provoz na přetíženém pravém břehu Vltavy a zároveň se chováme ekologicky, protože lodě, včetně velkých hotelových, budou mít na břehu připojení na elektrickou energii, a nemusí tak trvale běžet jejich dieselagregáty,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Stavba má kompletně vyměněný povrch i zábradlí a využívá moderní technologie. Částečně odlehčí lodnímu provozu na přetížené protější náplavce Na Františku. Na konci roku plánuje ministerstvo zahájení prvních stavebních prací na zvýšení parametrů vltavské vodní cesty. Projekt s celkovými náklady 1,66 miliardy korun bude dokončen v roce 2020.

Náplavku používají lidé i jako cyklostezku, což je však špatně:

Video
délka: 00:52.40

Cyklisté jezdí po náplavce, jako by to byla cyklostezka. Ve skutečnosti tam ale není. Daniel Vitouš

Ponor pro nákladní dopravu v Praze by se tak měl zvýšit ze současných 1,80 metru na 2,20 metru, kdy při stejných nákladech loď uveze o 30 procent více nákladu. Součástí rozvoje Vltavy bude i výstavba nové plavební komory Praha - Staré Město.

„Návazně pak s městem Prahou a partnerskými organizacemi z Paříže a Bruselu pracujeme na konceptu, jak by mohla prakticky fungovat takzvaná citylogistika vodní dopravou, která by v historickém jádru města snížila zatížení těžkými auty s odpadem a stavebním materiálem,“ dodal ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů.

Dalším projektem je také rozvoj rekreační plavby na horní Vltavě mezi Českými Budějovicemi a Prahou, kde byla v květnu otevřena nová plavební komora na Hněvkovickém jezu. Menší lodě tak již mohou doplout z Českých Budějovic až do Prahy a dál do Evropy. „Do budoucna jako nejdůležitější projekty vidím lodní zdvihadla na Orlíku a na Slapech,“ dodal Fojtů.

Fotogalerie
4 fotografie