Obří autobusy na letiště jsou zdánlivě spásou přecpaných linek cestujícími na letiště. Jejich nákup a provoz však provází hned několik problémů, které se však nemusí podařit vyřešit.

„Jednoznačně je zde legislativní problém, který vnímáme. Potřebujeme zákon dlouhodobě upravit, a proto pošleme žádost o změnu legislativy na ministerstvo společně se žádostí o výjimku. Chceme dosáhnout toho, aby autobusy mohly jezdit na letiště a nemuseli jsme o výjimku žádat každé tři měsíce,“ popsal pro Blesk.cz náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Blesk.cz následně oslovil i ministerstvo dopravy, které je však k návrhu Dolínka skeptické. „Celoplošné umožnění provozu autobusů delších 22 metrů bez omezení je dle našeho názoru nereálné. Je totiž v rozporu s řešením pozemních komunikací, kde limit 22 metrů je stanoven s ohledem na železniční přejezdy (aby vozidlo přejezd stihlo včas opustit) nebo okružní křižovatky,“ říká mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Milionové částky navíc

Dalším problémem by však mohly být peníze, které by musel magistrát za provoz autobusů vynahradit. Nejen, že jsou několikanásobně dražší (jeden autobus stojí asi 4,5 milionu korun) než klasické autobusy, ale do ceny se musí připočíst i opravy a vyšší spotřeba benzínu, která dosahuje až 60 litrů na 100 kilometrů.

K ceně je ale také nutné připočíst administrativní náklady na výjimku. Ty stojí šest tisíc korun za jeden autobus na tři měsíce, tedy za prvních 15 autobusů 360 tisíc korun ročně. Navíc by mohly jezdit jen někde, a pokud by provoz autobusů ohrožoval dopravu v Praze, výjimku by teoreticky ministerstvo nemuselo znovu prodloužit. Pražský magistrát tak chce projednat kvůli všem komplikacím další možnosti posílení kapacity autobusů nejen na letiště.

Fotogalerie
6 fotografií