Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda úřad připouští, že kamiony do hlavního města nepatří. Jedinou výjimkou je úsek městského okruhu ze Spořilova do Běchovic, který slouží jako tranzitní trasa mezi dálnicemi D1 a D11 po dobu, než bude hotový příslušný úsek dálničního obchvatu.

Pokud by město kamiony z této komunikace vytlačilo, začaly by ji objíždět po komunikacích ve Středočeském kraji. „Tyto silnice přitom nejsou pro takovouto zátěž vhodné,“ dodal mluvčí Neřold.

Dvě varianty - měkká a tvrdá

Praha si nechala vypracovat dvě varianty omezení. První počítá se zákazem vjezdu vozů nad 12 metrů do centra z Pražského okruhu s výjimkou městského okruhu mezi D1 a D11. Druhá pak zakazuje sjezd i v této části.

Podle Dolínka by město chtělo prosadit tvrdší variantu, to se však nedaří kvůli odporu ministerstva dopravy a policie. Podle Dolínka je v tomto případě Praha ve slabší pozici, protože komunikace určené pro provoz nákladní dopravy určuje vládní nařízení.

„Kdyby nás ministerstvo dotlačilo k měkčí variantě, tak bychom mohli průjezd kamionů omezit časově,“ uvedl náměstek. V takovém případě by nákladní doprava nemohla na městský okruh v ranních hodinách.

Automatické pokutování

Dalším zvažovaným opatřením je zavedení automatického pokutování řidičů, kteří nedodržují už nyní platné zákazy. Podle Dolínka by se v takovém případě tam, kde už teď kamiony nesmějí sjíždět, instalovaly kamery a systém by viníky automaticky pokutoval.

Proti zákazu kamionů se v minulosti postavilo sdružení dopravců ČESMAD a Středočeský kraj, který se obává zvýšení provozu v obcích okolo Prahy. Říčany už spustily vlastní zákaz průjezdu vozidel nad 12 tun. Omezení v Praze naopak prosazují někteří obyvatelé Spořilova, kteří jsou zasaženi nákladní dopravou projíždějící přes Jižní spojku.

Podívejte se, jaký hluk (nejen z kamionů) musí snášet lidé bydlící u Jižní spojky:

Video
délka: 01:04.27

Hlučnost dopravy v různých částech „Spořilovského trojúhelníku“ Daniel Vitouš