Senát pražského městského soudu pod vedením Evy Pechové konstatoval, že zákaz vjezdu segwayů zavedlo nařízení obce, které nepodléhá přezkumu soudem a nelze proti němu podat žalobu. Opatření, které žaloba napadala, jen na základě tohoto nařízení vyznačilo území se zákazem, což bylo v pořádku. „Obec k tomu zmocňuje zákon o silničním provozu," upozornila soudkyně.

Na provoz segwayů, které využívali především turisté, si dlouhodobě stěžovaly radnice, kritizovali ho také obyvatelé centra. Zákaz vozítek Praze umožnila novela zákona o silniční dopravě, který na segwaye původně pohlížel jako na chodce. 
Video
délka: 00:08.05

Na Staroměstském náměstí a Pražském hradě můžete stále potkat turisty na segwayích, zákaz bude platit, až po nainstalování všech značek. Martina Neckářová

20 provozovatelů bez práce?

Asociace Segway ČR hájí zájmy majitelů segwayů i podnikatelů s těmito vozítky, sdružuje přes dvě desítky firem. Její právník Pavel Říčka dnes uvedl, že asociace má zájem na kvalitním nastavení pravidel a potřebu určité regulace nezpochybňuje, opatření magistrátu však vnímá jako politické rozhodnutí.

„Praha zcela selhala při vynucování pravidel. Nebyla schopna usměrnit malou skupinku osob na segwayích, která tu dělala výtržnosti," řekl s tím, že městské části letitý problém neřešily.

Důvod města: Zranění chodci

Jediným argumentem magistrátu byla podle Říčky množící se zranění chodců, přičemž advokát zdůraznil, že neexistují statistiky o tom, že k častým střetům chodců se segwayi skutečně dochází. Zároveň se vymezil vůči cyklistům, kteří podle něho pro chodce představují mnohem větší nebezpečí.

„Zákaz dopadá nejenom na podnikatele, ale i na soukromníky, kteří v těch oblastech bydlí a používají vozítka k ekologické a nerušivé dopravě," prohlásil u soudu právník. Podle něj opatření postihlo i invalidy, jejichž vozíky také fungují na principu samovyvažovacího zařízení. „Město Praha řeklo, že invalidy tady nechce," poznamenal.

Segwaye nyní nesmějí jezdit v pražské památkové rezervaci, v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, území Libně, Holešovic a Letné. Zákaz vjezdu město schválilo loni v červenci, kvůli chybějícím značkám jej ale nemohlo vymáhat. Jezdci tak z ulic zmizeli až počátkem prosince, instalace značek vyšla na 3,7 milionu korun.