Praha 1 dlouhodobě bojuje s hlukem v nočních hodinách. Po ulicích historického centra se často po setmění pohybují turisté a další lidé, kteří jsou opilí a svým neohleduplným chováním ztrpčují život místním obyvatelům.

Další komplikací je automobilová doprava. Už samotný průjezd vozidel v úzkých uličkách vydává hlasité zvuky, nemluvě o tom, když na sebe řidiči vozů začnou troubit. Radnice prvního pražského obvodu chce této praxi učinit přítrž.

V části Starého Města a Josefova se proto v budoucnu mají objevit nové výsuvné sloupky, které v nočních hodinách zamezí vjezd běžné autodopravě. Po zavedení změn zůstanou sloupky přes den zatažené v zemi, na noc pak vyjedou.

Kam sloupky dají?

V současnosti vzniká projektová dokumentace, která počítá s umístěním sloupků v oblasti, kterou vymezují křižovatky ulic Pařížská – Široká, Široká – Dušní, Maiselova – Jáchymova, U Milosrdných – U Obecního dvora, Haštalské náměstí – Rybná, Dlouhá – Rybná a Jakubská – Rybná.

V centru metropole se objeví další výsuvné omezující sloupky. Už nyní se jeden nachází také v ulici Na Příkopě.
Autor: Googlemaps

Výčet ulic, kde se mají dopravní sloupky objevit, ještě není zcela definitivní. Jejich přesné rozložení v současnosti místní úřad ověřuje. „Jako pilotní projekt je plánováno umístění sloupků na Malou Stranu, kde bude instalace jednodušší a plně ověří všechny deklarované funkce. Současně ale budou probíhat příslušná řízení pro hlavní lokalitu, tedy oblast Starého Města v okolí Staroměstského náměstí,“ upřesnila tisková mluvčí radnice Veronika Blažková.

Jakmile dojde na samotnou realizaci projektu, musejí Pražané v centru počítat se stavebními úpravami. Na daná místa se bude muset umístit kabeláž a elektrické vedení, proběhne také instalace samotných sloupků. Městská část tímto krokem počítá s investicí, konečná cena ale ještě není jasná a v rámci projektové dokumentace se chystá její vyčíslení.

Někdo projede, někdo ne

Cílem dopravní regulace v Praze 1 je zamezit v nočním průjezdu automobilům, které nezbytně nepotřebují do lokality zajíždět. Vjezd rezidentů bude přes sloupky probíhat automaticky na základě elektronické databáze nových zón placeného stání, která bude spuštěna od října letošního roku.

V centru metropole se objeví další výsuvné omezující sloupky, například i v Pařížské ulici.
Autor: Jiří Černohorský

„U sloupků by byla vždy kamera, která by přečetla registrační značku vozidla. Kdo má oprávnění v ulicích parkovat, bude vpuštěn," řekl místostarosta Prahy 1 Richard Bureš (ODS). Automaticky se také do oblasti dostanou auta na takzvaném „white listu“, tedy vozy integrovaného záchranného systému, policie nebo úklidové služby a popeláři.

Vjezd taxi bude regulován na ty, které vezou do dané oblasti zákazníka, nebo jedou pro zákazníka na objednávku. „Taxikáře, který byl objednaný přes dispečink, sloupky do lokality pustí. Pokud by taxikář do místa vjel a zůstal tam stát, software to pozná. Logicky pak dojde k řešení s dispečinkem, který jej do oblasti vpustil," vysvětlil k regulaci Richard Bureš.

Hluk zcela nezmizí

Radnice Prahy 1 si ve svém vyjádření pro Blesk.cz uvědomuje, že navrhované řešení není samospasitelné a nezbaví centrum metropole veškerého hluku. Komplikace zejména v souvislosti s pohybem opilých osob v místních uličkách dopravní sloupky neodstraní.

„Celá problematika je předmětem dlouhodobého boje radnice s tímto nešvarem. Jsme na něj ale zcela sami. Městských strážníků je přes mnoho slibů ze strany magistrátu stále nedostatek a platná legislativa nám jako radnici moc možností nedává. Uváděné řešení bude řešit jen jednu část problému, ale je důležité již začít. Množství aut v nočních hodinách je doložený problém a dřívější snahy o regulaci značkami či žlutými čarami selhaly,“ dodal Bureš.

S hlukem z dopravy se v Praze dlouhodobě potýká také oblast „Spořilovského trojúhelníku“, redakce Blesk.cz místo zmapovala:

Video
Video se připravuje ...

Hlučnost dopravy v různých částech „Spořilovského trojúhelníku“ Daniel Vitouš