Tam, kde se za normálního provozu nesmějí setkat ani dvě tramvaje, projížděla sem a tam dvě plně naložená čtyřicetitunová nákladní auta, aby prověřila odolnost Libeňského soumostí. Nakonec se k nim ještě přidaly další čtyři nákladní vozy. Jak se most při zátěži chová, snímala čidla. To, co čidla zaznamenávala, sledovali statici na monitorech svých počítačů.
Potkávání dvou nákladních vozů na Libeňském mostě Pavel Lopušník
Zkoušky probíhají už třetí den
Most je rozdělen do čtyř obloukových částí, které nejsou přímo propojeny, statici tedy museli vyzkoušet jednotlivé obloukové části zvlášť. Nejprve byla zatížena středová část Libeňského mostu, potom následovala zkouška jednotlivých oblouků po obou stranách.
Libeňský most ještě nemá vyhráno. „K realizaci projektu je ještě dlouhá cesta,“ říká architekt Petr Kučera

Zkoušky na mostě probíhají už od neděle 13. března. „Včera a předevčírem probíhaly dynamické zkoušky, dnes večer probíhají zkoušky statické. Věříme, že vše dopadne dobře. Výsledky budou známy zhruba v polovině května. Je to velice komplikované a je třeba bedlivě prozkoumat, co všechno zjistíme,“ řekl před začátkem zkoušky generální ředitel Technické správy komunikací hlavního města Ladislav Pivec.
Zatěžkávací zkouška Libeňského mostu Pavel Lopušník
„Měření budou trvat celý týden. My tato měření použijeme ke kalibraci našich výpočtových modelů. Na celé této činnosti se podílí štáb zhruba deseti lidí, pracovníků ústavu, kteří budou vyhodnocovat ta měření a vytvářejí složité modely, abychom dokázali popsat charakter chování konstrukce, ale i případné závady a rizika,“ doplnil Jiří Kolísko, ředitel Kloknerova ústavu ČVUT.
Co na to památkáři?
Měření poslouží pro případnou opravu historického mostu. Čeká se však i na památkáře. „Co je pro nás důležité, je to, aby ministerstvo kultury co nejdříve rozhodlo o tom, co bude památkově chráněno. Musíme totiž vědět, jestli u stávajícího mostu, který je poškozen, musíme dělat repliky, nebo zda můžeme začít opravovat,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek.