Nejen ten Libeňský. Které mosty jsou v Praze krůček od spadnutí?
-
Technický stav Libeňského mostu je tak špatný, že se plánuje jeho zbourání či dvoumiliardová generální oprava. V metropoli jsou ale i další mosty v havarijním či velmi špatném stavu. Například dvě lávky podél železničního mostu pod Vyšehradem.
- Debatu o mostech v Praze rozvířila plánovaná oprava Libeňského mostu za zhruba dvě miliardy korun. Technický stav tohoto mostu je podle pražské Technické správy komunikací (TSK) nejhorší v metropoli.1.
Libeňský most – co s ním?
Proti stavebním zásahům do Libeňského mostu se postavila laická i odborná veřejnost. Kritizuje, že bude při rekonstrukci zbourán. Most, který spojuje Holešovice a Libeň, vychází z návrhu slavného architekta Pavla Janáka. Ministerstvo kultury nedávno zahájilo řízení o možném prohlášení mostu za památku. Po dobu řízení musí majitel se stavbou zacházet tak, jako by památkou byla.
Videodélka: 05:36.00Video se připravuje ...Pražské RETRO hrůzy: 10 míst, kde se zastavil čas! A nová tramvaj má plno chyb! Matěj Smlsal, Matěj Šrám, David Vaníček
- 2.
Něco se stát musí
Stejně jako v případě Libeňského mostu i u dalších mostů, jejichž stav je špatný nebo havarijní, je nutné přistoupit k omezení provozu a snížení zátěže. U Libeňského mostu podle některých hlasů dokonce hrozí, že bude zcela uzavřen.
„Na most smí vždy jen jedna tramvajová souprava a rychlost je omezena na 20 km v hodině. Pro osobní dopravu je tam zatížitelnost 6 tun,“ řekla Blesku mluvčí TSK Barbora Lišková.
- 3.
Havarijní lávky u železničního mostu
„Přestože je na tom Libeňský most velmi špatně a z významných dopravních tepen nejhůře, není jeho stav klasifikován jako havarijní, nýbrž jako velmi špatný,“ řekla Lišková.
Mezi havarijní konstrukce patří lávky u vyšehradského železničního mostu. Ty jsou počítány jako dvě různé stavby. „Obě lávky letos projdou rekonstrukcí, přičemž v jedné bude vždy zachována průchodnost,“ dodala mluvčí.
V současné době se čeká na jednání se SŽDC, zda se oprava nespojí s plánovanou rekonstrukcí celého mostu a tratě.
- 4.
Opravy se dočkají i Nové Butovice
Dalším z mostů, který je v havarijním stavu, je pěší lávka u stanice metra Nové Butovice. „Ta letos také projde rekonstrukcí,“ říká mluvčí.
Čtvrtým a pátým mostem v havarijním stavu jsou lávka přes Šárecký potok u restaurace „Na Mlýnku“ a lávka přes trať Niederleho v Malešicích.
- 5.
Oprava mostu včetně tramvajové tratě
Mezi 18 mostů, jejichž stav řadí TSK do kategorie „velmi špatný“, patří například most přes Botič v ulici Nuselská. Ten projde podle mluvčí letos celkovou rekonstrukcí spojenou s výměnou tramvajové tratě.
„V této kategorii je zařazen již zmiňovaný Libeňský most, dvě lávky Slatiny přes Botič, lávka U Michelského lesa přes Kunratický potok, dvě lávky přes Rokytku - Dolní Počernice, lávky přes Šárecký potok a další,“ dodala mluvčí.
Mosty ve „velmi špatném“ stavu lze provozovat pouze za omezujících podmínek, například snížením zatížitelnosti či snížením rychlosti.
- 6.
Každý dvacátý je „bezvadný“
V metropoli je celkem 677 mostů, z toho 594 je v majetku magistrátu. Aktuální hodnocení stavebního stavu mostních konstrukcí bylo připraveno pro jednání radních a dopadlo následovně:
Hodnocení stavebního stavu:
Hodnocení počet mostů Bezvadný 32 Velmi dobrý 46 Dobrý 202 Uspokojivý 271 Špatný 101 Velmi špatný 18 Havarijní 5 Celkem 677