Nezastřešené zastávky, dlouhé fronty a vleklé čekání. Tak vypadá dosud cestování z Kladna do Prahy a zpět. Situace by se měla výrazně změnit od 1. července 2016. „Nyní probíhají jednání, nejdůležitější bude dohoda mezi objednateli, tedy Prahou, Středočeským krajem a městem Kladnem. Mezitím se domlouvají detaily s jednotlivými dopravci,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí ROPID Filip Drápal.

Cena by byla nastavena podle klasického tarifního pásma. „Kladno se nachází v tarifním pásmu 3, takže například pro pravidelné dojíždění postačí si k pražskému kuponu dokoupit třípásmový kupon v ceně 700 Kč za měsíc,“ řekl Blesku Drápal. Sjednocení dopravy by bylo podobné tomu, které již funguje mezi Prahou a Mělníkem. Na takový systém se čeká už roky.

Hejtman Petera: Lidé platí často dvakrát

„Nejenže lidé musí za pražský úsek platit při dalších cestách pražskou MHD dvakrát, ale kvůli konkurenci mezi dopravci se musejí rozhodovat, s jakým dopravcem a za jaký tarif pojedou,“ uvedl hejtman Miloš Petera (ČSSD).

Mnoho lidí tak volí spíše auto, je to pro ně komfortnější a zároveň jednodušší, jelikož okrajové části Prahy nemají takzvané modré zóny. Ty ale mají postupně v Praze 6 začít fungovat, a je proto otázka, kde by lidé mohli parkovat. Celkové náklady na dojíždění by se zřejmě zvýšily i jim. Koncept propojení Prahy s Kladnem je proto zajímavá alternativa.

„Hlavním přínosem atraktivnější veřejné dopravy pro Prahu bude kvalitní alternativa k automobilové dopravě, která trápí zejména oblast Prahy 6 nejen kolonami na příjezdových tazích, ale i počtem parkujících Středočechů v ulicích metropole,“ uvedl náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

 

Kladno má výhrady, doprava se nevyplatí

Největší obavy má ale samotné vedení Kladna ze sjednocení dopravy. Propojením s Pražskou integrovanou dopravou bychom fakticky ztratili kontrolu nad cenami jízdného v naší MHD, což bylo naprosto nepřijatelné,“ řekl primátor města Kladno Milan Volf (Volba pro Kladno).

Proto se jednání zatím omezuje pouze na soukromé dopravce, jako jsou například Lamer nebo Expresscar, kteří jezdí na této trase. Dohoda s ČSAD Kladno je tak stále předmětem jednání. „Počítáme se zapojením všech současných dopravců, kteří mezi Kladnem a Prahou jezdí,“ řekl dále Drápal.

Dnes stojí jízdenka okolo 35 korun na jednu cestu. Pro lidi dojíždějící mezi městy je tak doprava autobusem velice nákladná. Často se jim tedy vyplatí vzít spíše auto. Tím se ale Praha, vzhledem k obecně špatné dopravní situaci, dostává ještě do delších kolon, než které by mohly na problémových úsecích, jako jsou Vítězné náměstí nebo Barrandovský most, být. Sjednocení dopravy by tak ulevilo nejen obyčejným lidem finančně, ale i Praze z pohledu provozu.

Pražská MHD loni slavila 140 let existence. Připomněl ji i průvod historických tramvají:

Fotogalerie
9 fotografií