Podle primátorky zatím Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT) neohlásila trasu, kudy pojedou. Proto není zatím možné specifikovat, v jakém rozsahu a v jakých částech hlavního města bude MHD posílena.

Taxikáři již dříve na svém webu uvedli, že protestní jízda začne v úterý ve 13 hodin na Strahově. Taxikářská vozidla by poté měla podél hlavního nádraží najet na magistrálu.

Krnáčová výhrůžkám nerozumí

Primátorka podle svých vlastních slov nerozumí tomu, proč chtějí koncesionáři protestovat. „Byla bych ráda, kdyby vzali zpět vyhrožování, které nevím, kam směřuje,“ uvedla.

Konečně se sejde také pracovní skupina ohledně zkoušek řidičů taxi. Budou v ní i zástupci koncesionářů, kteří se její práce původně nechtěli zúčastnit.

V úterý před začátkem protestů se zástupci taxikářů sejdou i s ministrem financí Andrejem Babišem (ANO).

Čipované taxametry napojené na finanční úřad?

Praha požaduje pro taxikáře přísnější zkoušky z jazyka a místopisu. Po červencovém protestu a následné schůzce s jejich zástupci ale primátorka od plošného přezkoušení ustoupila.

„Testy v současné době podle našeho názoru nevypovídají o ničem, když se skládají s atlasem. To je můžeme úplně zrušit,“ řekla Krnáčová. Řidiči by podle ní měli také zvládat jeden světový jazyk.

Taxikáři požadují stanovení minimální ceny, město do podnikatelského prostředí ale takto zasahovat nechce. Negativně se k tomu vyjádřilo i ministerstvo financí. „Myslím si, že konkurence je nejlepší způsob, jak regulovat cenu i v této oblasti,“ dodala primátorka.

Líbil by se jí například systém čipovaných taxametrů přímo propojených na finanční úřad.

Praha si s taxikáři neumí poradit

Taxikáři protestovali už v červenci, tehdy Prahou v průvodu, který také svolala asociace, projely stovky aut a způsobily komplikace v dopravě. Důvodem bylo chystané zpřísnění zkoušky pro provoz taxi a všeobecné přezkoušení všech taxikářů.

Zástupci AKT, která sdružuje především individuální řidiče, dříve odmítli sednout k jednacímu stolu se zástupci dispečinků. V úterý se ale mají sejít všichni v pracovní skupině, která má diskutovat o přezkoušení taxikářů. Fungovat má ještě druhá pracovní skupina, která se bude zabývat jednotnými standardy kvality taxislužby.

Praha se dlouhodobě potýká s problémy s předraženým jízdným a nedaří se jí vybírat pokuty. Magistrát uložil od roku 2002 taxikářům pokuty za 213 milionů korun, vybrat se mu ale nepodařilo ani desetinu celkové částky. Podle podkladů pro radu je v Praze 2000 aktivních provozovatelů taxislužeb, přes 4600 evidovaných vozidel a téměř 5500 řidičů. Maximální částka za kilometr stanovená městskou vyhláškou je 28 korun.

Praha připravila svou novelu silničního zákona, kterou už schválila rada. Musí ještě projít zastupitelstvem, poté ji hlavní město předloží parlamentu.