„Naše exponíáty se očišťují jednou ročně. Myje se vesměs stejně jako auto a používá se saponát,” uvedl pro Blesk.cz pracovník Leteckého muzea Kbely Petr Ježek. Letoun se tak těší na to, že ho omyjí zvenku i zevnitř.
„Jak které díly se omývají zevnitř. Letoun téhle velikosti myjeme nejméně 14 dní,” doplnil. Návštěvníci Leteckého muzea Kbely tak mají jedinečnou možnosti vidět, jak se s historickým stroji pracuje, aby zůstaly zachovány v co nejlepším stavu pro budoucí generace. Podle informací muzea měl v dobách studené války tento letoun v komunikaci NATO kódové označení „CAMEL“.
Tři světové rekordy
„Zajímavé je, že Československé státní aerolinie se po sovětském Aeroflotu staly druhou společností na světě, která nasadila tento typ na pravidelné linky, a třetím dopravcem na světě, jenž do pravidelného provozu zařadil letadla poháněná proudovými motory. Tento typ byl využíván na trase Praha-Moskva,” uvádí muzeum.
Dopravní letoun TU—104 vznikl vývojem z bombardovacího stroje TU-16, ze kterého převzal řadu konstrukčních celků. Prototyp pilotovaný J. T. Alašejevem poprvé vzlétl 17. června 1955. Když se objevil v roce 1956 na pravidelných linkách Aeroflotu, významně zrychlil leteckou dopravu v SSSR. V roce 1957 získal TU-104 ve své třídě tři světové rekordy.
Kdy? Muzeum je otevřeno v letní sezóně (květen - září) každý den mimo pondělí od 10.00 do 18.00 hodin.
Kde? ul. Mladoboleslavská, Praha 9 – Kbely
Za kolik? Vstup do muzea je zdarma
V Leteckém muzeu Kbely začali provádět údržbu největšího exponátu - letoun Tupolev Tu-104. David Malik