Veterány startovaly už od 6 ráno v minutových intervalech. Celkem se jich seřadilo 118, z čehož 5 pojede jen jako doprovod. Mezi největší “pecky” patřilo Bugatti Atlantic, ukázalo se i auto ze závodní mise české počítačové hry Mafia. „Nejtěžší na organizaci je celý závod připravit. Oříškem každý rok zůstává, jak naplnit Opletalovu ulici 118 vozy, abychom nikomu nebránili a aby se sem všechny vozy vešly,” říká zástupce ředitele závodu Šimon Hůlka. 

Ministerská posádka

„Jak se v autě cítíte?” zeptal se ředitel závodu obou ministrů potom, co vyjely s autem na podium. „Prezidentsky,” odpověděl slovenský ministr dopravy Andrej Doležal. „Já určitě ne prezidentsky, ale s velkou pokorou. Nejen vůči těm, kteří s tím autem jezdili, ale i k těm, kteří ho konstruovali,“ řekl dvojnásobný český ministr Karel Havlíček. 

Oba státníci seděli na zadních sedadlech Škody 860, největšího vyrobeného auta stejné značky. „Jde o prezidentský vůz. Stejný měl v garáži také Tomáš Garrigue Masaryk, první československý prezident,“ doplňuje zástupce ředitele závodu. Osmiválec koupil jeho majitel před 40 lety od hasičů. „25 roků jsem ho dával dokupy. Asi šest let už běží naplno,“ skromně vypráví šofér vozu.

Ministr Havlíček překvapil svou účastí na závodě. Cílem to však nebylo. „Neplánovali jsme to jako překvapení, akorát šlo o domluvu na poslední chvíli,“ vysvětluje Šimon Hůlka. Náš ministr nepojede celý závod. „Pan Havlíček jenom odstartoval z Prahy, jel asi 5 kilometrů a potom ho pracovní povinnosti odvelely. Ale slovenský ministr dopravy jede všechny tři etapy a je to normálně regulérní závodník,“ dodává zástupce ředitele závodu.

Starostka i bývalý závodník

Mezi dalšími závodníky se představila Zuzana Aufrichtová, starostka Starého Mesta v Bratislavě. Se svou spolujezdkyní vyrážely jako druhá čistě dámská posádka s číslem 73. Pojedou všechny 3 etapy. S číslem 117 odstartovala legenda československého motocyklového závodění Peter Baláž. Do vozidla s ním usedl sám ředitel závodu Miroslav Krejsa.

Unikáty

Na rampu vyjel take sporťák, který obdivovali snad všichni – Bugatti Atlantic. Na světě se nacházejí pouze tři funkční vozy. Jeden z nich vlastní americký módní návrhář Ralph Lauren, který ho považuje za svůj nejkrásnější exemplář. Kvůli svému nízkému podvozku mu však při sjíždění z rampy upadla SPZka. Nejstarší veterán, který se vydal na dráhu, byl vyroben v roce 1921. Nejtěžší historické vozidlo vážilo 1800 kilogramů. 

1000 mil československých

Závod navazuje na tradici z třicátých let minulého století. Diváky čeká bohatý doprovodný program. Na trati o celkem třech etapách (z Prahy do Bratislavy, okruh kolem Bratislavy, z Bratislavy do Prahy) se utkají automobilové skvosty vyrobené do roku 1939. Na vítěze čekají mimo jiné speciálně vyrobené hodinky. Akce končí 14. srpna v Praze.

Video
Video se připravuje ...

Ministři v prezidentském voze Jan Dařílek

Fotogalerie
69 fotografií