Výstavu Rembrandtova díla provázejí od prvopočátku komplikace. Původně měla být otevřena už v dubnu minulého roku, ale termín se musel posunout kvůli pandemii koronaviru na září 2020. Národní galerii se tehdy dokonce podařilo sehnat k zapůjčení i díla, se kterými původně nepočítali. Bohužel s příchodem další vlny musela NG výstavu opět uzavřít. To ale na druhou stranu urychlilo vznik tohoto unikátního videa na míru režírovaného právě probíhající výstavě.
Rembrandt v paláci Kinských: „Tolik jeho děl lidé v Praze ještě neviděli,“ říká ředitelka Národní galerie
Unikátní prezentace
Video režíroval Ital Marco Chiodi, který s Baletem Národního divadla už dlouho spolupracuje, hudbu pak složil současný autor Benjamin Gregory. „Ze spolupráce máme ohromnou radost. Přestože je v zahraničí tento způsob prezentace kulturních institucí docela běžný, u nás nikdo nic podobného ještě neudělal,“ vysvětlila tisková mluvčí Národní galerie Eva Sochorová.
„Současná situace určitě vznik podobného projektu urychlila. Jak my, tak Národní divadlo se snaží různými prostředky dostat kulturu k lidem i přes všechna omezení. Myslím, že by to mohl být začátek dlouhodobé spolupráce,“ dodala Sochorová.
Velká láska se smutným koncem
Vztah Rembrandta se Saskií byl opravdu láskyplný. Potkali se v roce 1633 pravděpodobně u příbuzných Saskie v Amsterodamu. Byla to doslova láska na první pohled. Ten samý rok se ještě stihli zasnoubit a rok na to se vzali.
Saskia nebyla jen jeho životní láskou, ale také múzou. Její tvář můžeme najít na mnoha Rembrandtových malbách a samozřejmě namaloval i několik portrétů své ženy. V roce 1641 se Rembrandtovým narodil syn Tito (jako jediný ze čtyř jejich dětí se dožil dospělosti, pozn. red.). Nadšení z narození potomka ale zakrátko vystřídala velká bolest. Saskia necelý rok po narození syna umírá. Jejich šťastné manželství tak netrvalo ani deset let.
Rembrandt byl ze smrti své ženy doslova na dně. Dokonce se na několik let zcela přestal věnovat malbě a tvořil zejména grafické práce a kresby. „Jeho vnitřní smutek, podpořený smrtí tří dětí, byl také jedním z faktorů, který formoval styl jeho pozdější tvorby,“ uzavřela kurátorka výstavy Lucie Němečková.