Velcí pavouci. Mohou se neslyšně připlížit zezadu pod příkrovem přítmí, nebo vás „klofnout“ při chvilce nepozornosti z nějakého stropního výklenku. Možností úkrytu je pomálu. Času také nezbývá mnoho. Natož možností, jak před masožravým hmyzem uniknout. Obstojíte v souboji s vlastním strachem při hře, která je tak reálná, jak jen to smysly dovolují?

Hororová jedinečnost v Praze

Tak jako každý výlet do světa virtuální reality v aréně, i hra Arachnoid začíná stejně. Po nasazení speciálních brýlí pro virtuální realitu a batohu na záda s notebookem je hráč seznámen se zápletkou. Jedná se o průzkumnou misi, která má za cíl obnovit komunikaci s výzkumnou stanicí kdesi hluboko pod zemí. Jenomže se „cosi“ zvrtne a z běžného průzkumu je rázem adrenalinový boj o přežití s původními obyvateli jeskyní, velikým osminohým hmyzem – arachnoidy.

Nová hra ve vrituální realitě Arachnoid: Kdo se bojí tmy a pavouků, nesmí do jeskyní. Nebo naopak právě musí, aby čelil svému strachu?
Nová hra ve vrituální realitě Arachnoid: Kdo se bojí tmy a pavouků, nesmí do jeskyní. Nebo naopak právě musí, aby čelil svému strachu?
Autor: DIVR Labs

„Arachnoidem VR jsme se snažili uspokojit odvážnou povahu staršího publika, a tak jsme připravili velmi intenzivní emocionální zážitek. Cílem této hororové hry je prozkoumávat podzemní jeskyní prostory plné nebezpečí, které číhají ze tmy,” popisuje virtuální novinku kreativní ředitel studia DIVR Jakub Kučera. Jedná se přitom o jednu z mála světových hororových her ve virtuální realitě.

Vzhůru do jeskyň

Hru vyvinulo pražské vývojářské studio DIVR Labs, které stojí i za neméně originálním projektem Golem, v rámci kterého cestovatelé do virtuální reality navštívili hodnověrnou rekonstrukci renesanční Prahy. Zhruba patnáctiminutový zážitek podle Kučery, vznikal zhruba čtvrt roku v desetičlenném týmu.

Oproti Golemovi, který je určen prakticky každému návštěvníkovi bez ohledu na věk, Arachnoid je spíše pro starší zájemce. Důvodem je autenticky hororová atmosféra potemnělých jeskyň, do kterých si lze posvítit speciální baterkou, kterou si hráči do podzemí berou s sebou. Nejde přitom jen o přelud – baterku skutečně drží v ruce a speciální snímače simulují její světlo. Ani ta ovšem nezaručí, že na vás z tmavého kouta „bafne“ přerostlý hmyz, který bude usilovat o váš život. Výhodou je, že hru lze hrát ve více lidech – nanejvýše čtyř, a lze při plnění nejrůznějších cílů kooperovat.

Virtuální realitou na onen svět

O život lze překvapivě i přijít, čímž autoři zdůrazňují větší míru autenticity i prožitku. Buď nestihnou utéct před výbuchem, který jeskynnímu komplexu souhrou okolností hrozí, nebo je může usmrtit jeden z mnoha arachnoidů. Nejednou při hraní člověku zabubnuje srdce jako na poplach samým napětím.

Video
délka: 02:36

Takto hra vypadá z pohledu hráče. Je plná strachu, napětí i adrenalinu. DIVR Labs

Nejtěžší na vývoji bylo docílení toho, aby si hru užili hráči, nehledě na věk, pohlaví nebo národnost,“ vysvětlil Kučera. „Nastavit poměr zábavy a intenzity zážitku je celkem výzva.“ Do dnešního dne si od uvedení hru už přišlo vyzkoušet přes 500 návštěvníků. „Zájem je vyšší, než jsme čekali,“ usmívá se Kučera.

Nejsložitější podle něho z hlediska hratelnosti bylo docílit autentických efektů. „Oproti Golemovi, který je graficky vyveden spíše do pohádkové podoby, jsme se zde snažili o co největší míru realističnosti,“ vysvětluje Kučera. „Nejtěžší pak bylo docílit toho, aby se nejrůznější efekty chovaly tak jak mají. Například v případě deště, kdy je hráč ještě jakoby pod širým nebem,“ naráží na moment, kdy při pohledu k nebesům hráčům přistávají dešťové kapky na hledí helmy.

Inspirací byl domácí mazlíček

Ačkoliv je Arachnoid primárně určen pro děti od 13 let, tvůrci doporučují, že nejideálnější je věk 15 a výše. Sami přitom byli překvapeni výsledky. „Obecně děti reagují mnohem lépe než dospělí,“ vysvětluje Kučera. „Je ale pravda, že se nám několikrát ve studiu stalo, že jsme se při testování hry sami vylekali,“ dodává vzápětí.

Video
délka: 00:50

Necháte se svést na cestu dobrodružství v neznámých končinách kdesi hluboko pod zemí? Vaším protivníkem bude jen váš strach... a přerostlí pavouci. DIVR Labs

V současné době nabývá hodně na oblibě fenomén tzv. „Fear House“ neboli domů hrůzy. Zrovna tak i hororové počítačové hry, tzv. „survival“, v rámci kterého jde o přežití sebe sama v nepřátelském prostředí, jsou dnes propracovanější a na oblibě stále stoupají. Nemluvě o filmových hororech. Ani z jednoho však inspiraci tým vývojářů nečerpal.

„Doma mám sklípkana,“ udává Kučera k tomu, kde byla zasazena první semínka neobvyklého počinu. „Vždy mě na pavoucích něco fascinovalo a děsilo zároveň. Lidi na pavouky reagují různě, ale téměř nikdy se nejedná o vlažnou reakci,“ říká s tím, proč byly za „antagonisty“ příběhu vybráni právě osminozí predátoři s kusadly. „Jsme rádi, že se nám podařilo docílit toho, že hratelnost je díky hororovým prvkům intenzivnější, než běžná zkušenost ve virtuální realitě.“

Golem, pavouci… příště dinosauři?

Hry ve virtuální realitě, které se v podzemních prostorách hračkářství Hamleys odehrávají na 250m² se těší nebývalé oblibě. Přesto, jak Kučera přiznává, nehodlají tvůrci sedět se založenýma rukama. „Někdy se ptáme návštěvníků, když dohrají Golema, jak se jim to líbilo a co by si rádi zahráli příště. Myslím, že se nám podařilo přijít na to správné téma pro nový zážitek,“ říká Jakub Kučera. „Usilovně teď tedy pracujeme na našem dalším titulu, který by měl vyjít do půl roku, ve kterém budete moct cestovat desítky miliónů let do minulosti a potkat se s dinosaury,“ uzavírá.

Kde: Hračkářství Hamleys, Na Příkopě 854/14.
Kdy: Pondělí – středa, od 18:00 do 19:45.
Vstupné: 450,- Kč.

Fotogalerie
18 fotografií