Výstava vznikla ve spolupráci Národního technického muzea a Velorex clubu, který sdružuje již od osmdesátých let dvacátého století přátele koženkových vozítek z podhůří Orlických hor. Pyšnit se bude rovnou desítkou kdysi slavných tříkolek.

Vedle známějších tříkolových strojů Velorex budou součástí výstavy i ojedinělé prototypy jako stroj HOBA II., který má laminátovou karoserii a světla z použité Škody 100, nebo nákladní Velorex 435 D. „Díky láskyplné péči svých majitelů mohou tito lichostopí hadráci stále na našich silnicích šířit pozitivní atmosféru. V dnešní době plné stresu je to více než třeba,” uvedl Arnošt Nezmeškal z Národního technického muzea.

Ve středu 13. dubna v Národním technickém muzeu v Praze začíná unikátní výstava velorexů.
Ve středu 13. dubna v Národním technickém muzeu v Praze začíná unikátní výstava velorexů.
Autor: Archív: Národní technické muzeum v Praze

Vozítko se stalo hvězdou filmového plátna

Ve většině z nás tahle tříkolka vyvolá spíše úsměv na tváři už jen pro svůj vzhled. A vozítko se tak stalo populárním námětem mnoha českých filmů. Kdo by si nevzpomněl na Josefa Abrháma ve filmu Vrchní, prchni, který nastupuje do své tříkolky a na dotaz své spolujezdkyně, jak se do toho leze, odpovídá: „Jako za kulomet.” Existuje ale i čtyřkolová varianta, která si po patřičných úpravách zahrála opět jednu z komických rolí, tentokrát v českém filmu Ať žijí duchové.

Národní technické muzeum v Praze nabídne unikátní výstavu velorexů.
Národní technické muzeum v Praze nabídne unikátní výstavu velorexů.
Autor: Archív: Národní technické muzeum v Praze

15 tisíc »hadráků«

Velorex v minulosti od Pražanů získal celou řadu nezapomenutelných přezdívek. Hadrák, hadraplán, mongomerák, prchající stan, ale i hadrolet nebo splašené trubky. Osudy tohoto Velorexu v minulosti nebyly vůbec jednoduché. Ve složitém období 50. let 20. století množství jiných zajímavých projektů zahynulo na stolech byrokratů s mocí řídit náš průmysl.

Bratři František a Mojmír Stránští ale dokázali přesvědčit kormidelníky znárodněného průmyslu, že právě jejich tříkolka je tím nejvhodnějším vozidlem pro české invalidy. A tak vzniklo kolem patnácti tisíc hadrových vozítek a k tomu jako bonus navíc skoro patnáct set čtyřkolových modelů. V minulosti dokonce k řízení tohoto vozidla, díky jeho velikosti, stačilo mít pouze řidičský průkaz na motocykl. S reklamním heslem „Tělesně vadní do šťastné budoucnosti,” se Velorex udržel ve výrobě více než 20 let a exportován byl i do zahraničí.

Fotogalerie
8 fotografií