Umísťování nelegální reklamy v centru Prahy je dlouhodobým problémem, se kterým se radnice Prahy 1 potýká. Úřad proto najal firmu, která se odstraňováním nežádoucích letáků a plakátů zabývá. Až tříčlenný tým prochází ulice, hlídá je a případně i čistí.
„Letáky, nálepky a plakáty na lampách, lavičkách nebo dopravních značkách či stromech do velikosti 0,6 metru čtverečních odstraňuje tento tým okamžitě, výskyt větších reklamních nosičů nahlašuje odboru dopravy,“ upřesnila mluvčí Prahy 1 Veronika Blažková.
Díky několikaleté praxi v boji proti černé reklamě zjistila radnice několik pozoruhodných skutečností, které nelegální výlep provázejí. Umísťování takových upoutávek totiž ovlivňuje aktuální roční doba, dny v týdnu v souvislosti s turistickými turnusy, ale dokonce i předpověď počasí. Nárůst černé reklamy Praha 1 eviduje během léta.
Erotika ve fastfoodech
„Letáky jsou zaměřené na zahraniční turisty, plakáty cílí většinou na obyvatele Prahy. Zajímavé je, že letáky jsou umísťovány dokonce podle předpokládaného pohybu cílových skupin. Černá reklama nabízející erotické služby se nejčastěji objevuje v blízkosti fastfood restaurací s dlouhou otevírací dobou, letáky propagující koncerty vážné hudby se vyskytují po celé délce i v okolí Královské cesty z Pražského hradu na Staroměstské náměstí,“ uvedl zástupce starosty Prahy 1 Daniel Hodek (ČSSD).
V neposlední řadě Praha 1 v boji proti nelegálnímu výlepu využívá takzvané antiplakátovací nátěry. Finančně jsou jen nepatrně dražší než běžný materiál, dokážou však až po dobu čtyř let efektivně zabraňovat protiprávnímu umísťování reklamy.