Ačkoli má Technická správa komunikací ve skladech připraveny desítky tisíc tun soli pro posyp silnic v zimě, ne všude ji může použít. Mimo jiné proto, že sůl nepatří do chráněných krajinných oblastí nebo ke zdrojům pitné vody.
Proto se v metropoli nachází sedm automatických protinámrazových systémů, které řidiče chrání na silnicích při těžkých mrazech a náledích.
Nejdůležitější je pro celý systém sběr informací o počasí. „Varovný systém pracuje na základě informací z meteostanic, které provádějí automatizované měření teploty vzduchu, teploty vozovky, relativní vlhkosti, směru a rychlosti větru a rosného bodu,“ řekla pro Blesk.cz mluvčí TSK Barbora Lišková.
Na základě naměřených hodnot je systém schopen s předstihem upozornit na možnost vzniku náledí na vozovce.
Systém přišel ze Švýcarska
„Meteostanic Varovného systému je v hlavním městě celkem 23 a z toho na sedmi místech je varovný systém osazen zařízením pro automatizovaný postřik vozovky. Postřik komunikací se v případě potřeby provádí roztokem chloridu vápenatého,“ doplnila Lišková.
Celkově stála výstavba systému pocházejícího ze Švýcarska na sedmi místech Prahy několik desítek milionů korun. Za údržbu celého systému, tedy jak meteostanic, tak automatizovaného postřiku vozovek, platí TSK ročně mezi 4 až 5 miliony korun.
Automatické systémy najdete v těchto místech:
V ulici K Barrandovu – sjízdná rampa na Barrandovský most
Wilsonova – přemostění Bulhar
Strahovský tunel jih – mosty v obou směrech a rampy přes komunikaci Plzeňská
Jižní spojka – lanový most Mitas
Vysočanská estakáda
Kbelská – mostní rampy s Novopacká
Pod Plynojemem – Krejcárek (tato stanice je ve správě Správy železniční dopravní cesty)
Podívejte se, jak protinámrazový systém vypadá: