Chceme začít stavět na podzim, ale zatím není definitivně potvrzená dotace z evropského programu IROP, který požaduje ještě doplnit nějaké technikálie,“ uvedl Vít. Z IROP má kraj získat 85 procent nákladů.

Provizorní most

„Nejdříve se postaví provizorní most a přes zimu by se začalo bourat a v příštím roce by se stavělo. A na konci roku nebo na začátku dalšího se bude demontovat provizorní most,“ uvedl Vít. Pokud se podaří zbourat most přes zimu a začne se stavět hned na jaře, tak se oprava stihne za jednu sezonu, aby se most dal už od zimy roku 2025 užívat. Provizorní most bude poblíž vodáckého kempu. Půjde o ocelovou příhradovou konstrukci, kde bude jednosměrný provoz na semafory.

„Most bude po rekonstrukci průjezdný bez omezení tonáže. Je na silnici druhé třídy a rekonstruujeme ho kvůli tomu, aby ho mohli všichni užívat. A ten směr ze severu na Rokycansko a dálnici D5 je hodně exponovaný,“ uvedl Vít.

Po demoličních pracích zbudou na mostě jenom sloupy, předpolí a dva oblouky. „Vymění se celá mostovka, vozovka a nevyhovující stojky,“ řekl Vít. Podle něj je most výrazně poškozený, mostovka je úplně odtržená od stojek, stav kontrolují zaměstnanci Správy a údržby silnic každých 14 dní.

Objízdné trasy

Je hodně využívaný. Jezdí po něm obyvatelé Liblína a Kozojed do práce a do škol. „Je zásadní pro příjezd kamionů ze severu Čech do firem ve všech průmyslových zónách na Rokycansku,“ uvedl Vít. Teď musí po objízdné trase přes dolanský most za Plzní, výjimečně přes zvíkovský na východním okraji Rokycanska, kde jsou náročné serpentiny. Obě objížďky měří asi 40 km. Na Berounce je málo mostů - v Plzni, Dolanech a Zvíkovci.

Podle starostky Ester Lipertové (SNK městyse Liblín) mohou teď po mostě kromě osobních aut na výjimku také linkové autobusy, zásobování, distributoři energií a popeláři. „Stejně jako obce po trase jsme teď rádi, že tam nemáme nákladní vozy, jezdilo jich tam opravdu hodně,“ řekla. Liblín má asi 300 obyvatel, polovina žije v domově sociálních služeb, který je největším zaměstnavatelem s 80 pracovníky. Před sedmi lety obnovil kraj za 90 milionů Kč desetikilometrovou silnici II. třídy z Břas, přes Újezd u Svatého Kříže a Liblín až k mostu.