Přepravní souprava, turbína, přepravní rám, kotvicí klec a snížený návěs bude vážit 450 tun. Podle zástupců firmy i dopravce jde rozměrově o jeden z největších nákladů, který se po silnici v ČR přepravoval.

Až do sobotního dopoledne se bude celý rám a klec usazovat do hydraulických věží, aby se mohl při přepravě snižovat a zvyšovat a jet až pět centimetrů nad zemí. „Dva podvozky budou propojené mostem a až na něm bude zavěšená 200tunová turbína, podobně jako se vozila za války velká železniční děla,“ řekl Richard Fichtl, který dohlížel na týden trvající přípravu nákladu.

 Pojedou krokem

„Přes Plzeň pojedeme krokem, tady se nic uspěchat nedá. Když pak bude volno, tak osmdesátka nebude problém,“ uvedl Petr Gelnar, vedoucí přepravy firmy Nosreti Ostrava.

Náklad dlouhý 87 metrů musí být v Lovosicích ve čtvrtek ráno. Po celé trase, která kvůli výšce nevede po hlavních tazích, asistuje policie, energetici zvednou elektrické a telefonní dráty a silnice budou uzavřené.

Z Lovosic se turbína lodí přepraví do Hamburku, odkud v lednu vypluje do Afriky. Za 1,5 až dva měsíce by měla být v nigerijském přístavu Warri.

Elektřina pro miliony lidí

Smontovaná turbína ušetří zákazníkovi až tři týdny času a nemusí mít na montáž specializovanou firmu. „V nákladu je spousta pohyblivých částí, vše je přesně naměřené a zafixované. Kompletní turbína přijede na elektrárnu, usadí se, zapojí trubky a najede,“ uvedl Fichtl. Turbína bude vyrábět zhruba 20 milionům lidí elektřinu poblíž města Kwale ve státě Delta.

VIDEO: I vánoční strom patří mezi nadměrné náklady. Takhle jej vezli minulý rok.

Video
délka: 02:37

Vánoční strom pro Prahu: Takhle se stěhoval z křivoklátských lesů David Malík, Ivan D. Hladík