Kvůli chybějícímu dílu dlouhému 414 metrů nebylo roky možné zprovoznit celý úsek dlouhý zhruba 4,5 kilometru, jehož zbývající části byly léta hotové. Dostavbě bránily majetkové spory. Ty byly vyřešeny a dostavba úseku trvala sotva tři měsíce.

„Pomůže to spojení Ostrava - Opava, pomůže to Ostravě, Porubě, pomůže to řadě obyvatel ulice 17. listopadu, těch, kteří bydlí kolem nemocnice, kteří bydlí kolem vysoké školy i dalším. Je to úsek, který skutečně pomůže řidičům a ulehčí cestování,“ řekl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Na silnici je zatím zkušební provoz, rychlost je omezena na 90 kilometrů v hodině.

„Byla to stavba, na kterou čekala celá Ostrava, Opava a všechny přilehlé obce strašně dlouhou dobu. Jak se stavělo krátkou dobu a jak dlouho jsme vyřizovali všechna razítka, která jsme potřebovali, to je skutečně nesouměřitelné,“ řekl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák.

Nyní bude průjezdná celá Rudná ulice, protože na několik měsíců skončí zúžení pod opravovanými Výškovickými mosty.

Dostavěná silnice navazuje v Porubě na Rudnou ulici, která prochází celým městem, a na druhé straně se napojuje na Opavskou ulici, jež pokračuje na Opavu. Dostavba posledního úseku stála 200 milionů korun a její součástí byly moderní protihlukové stěny, které tam chtěli postavit místní.

Deset let staré povolení

Celá stavba je dlouhá 6,7 kilometru, začala už v roce 2012 a přišla bez DPH téměř na 2,5 miliardy korun. Stavební povolení bylo vydáno už v roce 2009, stavba byla několikrát přerušena. Okolo dvou kilometrů silnice už bylo zprovozněno dříve, dalších 4,5 kilometru záviselo na dokončení posledního úseku.

„Stavba byla zastavena, poté na ni nebyly finanční prostředky. Mohly se stavět pouze dílčí stavební objekty, po obnovení prací do toho zase vstoupily obstrukce ze strany různých majitelů a problémy se získáním stavebního povolení. Bylo to v jednu chvíli už trošku beznadějné,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Na jaře bude přes silnici ještě usazena lávka pro pěší a cyklisty, která spojí Porubu s turisticko-rekreační oblastí na druhé straně. Pilíře pro ni už jsou postavené. Během zkušebního provozu se na trase bude měřit hluk, a kdyby někde překračoval limity, bude podnik připravovat dodatečná protihluková opatření.

VIDEO: Jak zvládnout smyk přední nápravy.