„Kvůli nízké oblačnosti v neděli neproběhla žádná letecká ukázka. Představily se pouze vrtulníky,“ řekl hlavní pořadatel Zbyněk Pavlačík. Lidé tak přišli také o nejatraktivnější bod programu – o vystoupení sedmičlenné akrobatické skupiny Saudi Hawks ze Saúdské Arábie.

Právě počasí však narušilo program výrazně. V neděli se rušily i další letecké manévry nad letištěm. „Je to poprvé za celou historii akce, kdy jsme museli k takovému kroku přistoupit. Nešlo jen o vytrvalý déšť, ale především o spodní základnu mraků, která znemožňovala bezpečné provedení letů,“ uvedl Pavlačík.

Dny NATO a Dny Vzdušných sil Armády ČR i tak během dvou dnů na letišti v Mošnově nedaleko Ostravy navštívilo dohromady 90 000 lidí. Na letištní ploše se představilo přes 80 letadel a 200 kusů pozemní techniky ze 17 zemí, včetně tří mimoevropských – USA, Kanady a Saúdské Arábie.

Náhradní vystoupení: Saudi Hawks chystají nácvik

Vystoupení Saudi Hawks budou mít lidé příležitost vidět alespoň v pondělí, kdy už se má počasí zlepšit. „Saudi Hawks v pondělí odpoledne provedou původně neplánovaný nácvik, aby z České republiky neodletěli bez řádného rozloučení. Nácvik je naplánován orientačně na 15:00 poté, co budou ukončeny všechny plánované odlety,“ uvedli pořadatelé.

Nácvik bude možné sledovat pouze mimo areál akce, protože ten budou pořadatelé uvádět do původního stavu. „Program dynamických ukázek se celkově odehrával více na zemi, než jak bylo obvyklé v jiných ročnících akce. To že i v tak náročných povětrnostních podmínkách se přišli na Dny NATO podívat návštěvníci v takovém množství, znamená, že si akce získala základnu skutečně věrných příznivců,“ uvedl Pavlačík, předseda sdružení Jagello 2000.

Dny NATO jsou největší akcí svého druhu ve střední Evropě. Představují se na nich vojenské, záchranářské či bezpečnostní jednotky, letos ze 17 států. Speciální partnerskou zemí bylo Slovensko. Mezi největšími lákadly byly americké strategické bombardéry B-52 Stratofortress a B-1B Lancer.

Ze vzduchu sledovali somálské piráty

Noue však nebyla v Mošnově ani o příběhy lidí, spjatých s armádou a letectvím. Jedenáct let sloužil Adam Forney (35) jako letec v americké armádě. Nakonec kvůli rodině ve službě skončil, a svůj život zasvětil zvěstování evangelia. Letadla ho ale zajímají dál.

Adam Forney sloužil na základnách ozbrojených sil USA v oblasti Tichého oceánu, i na jiných místech. V americkém námořnictvu sloužil od prosince 2003, když končil pastorační studia na Liberty University. S námořním hlídkovým letounem P3 Orion proletěl americký pilot doslova celý svět.

„Letadla mě lákala už jako kluka. Byla mým velkým koníčkem. Potom jsem si na univerzitě udělal pilotní výcvik, tím má kariéra začala,“ vzpomíná na své začátky. Popisuje, jak sledovali ze vzduchu somálské piráty, kteří obsadili americký tanker. „Hlídali jsme je, aby nemohli unést další plavidla. My zbraně neměli, jen jsme sledovali prostor a předávali informace,“ říká muž s jiskrným pohledem.

Adam Forney: Z letce v americké armádě, nasazeném v Tichém oceánu, se stal misionář.
Autor: Foto Blesk - Karel Janeček

V armádě skončil v únoru 2015. „Kvůli rodině, bylo mi smutno, býval jsem stále někde po světě. I když jsem necítil žádná rizika, nebál jsem se smrti. Nyní působím jako misionář v Brně. Učím se česky, mám zdejší obyvatele moc rád,“ vyznal se Forney. Při misi pod hlavičkou společnosti Pioneers Europe působí v brněnském kostele. „Přináším dobrou zvěst o Bohu, evangelium. Ale jak vidíte, na leteckou show se vždy rád zajedu podívat. Tato v Mošnově je fakt skvělá, je na co koukat,“ vzdal hold pořadatelům.

Létal dlouhých 36 let. V NATO příliš nevěří

Oskar Roš (82) zasvětil celý svůj život mošnovskému letišti. S různými stroji vzlétal do oblaků šestatřicet let. Má za to, že letectvo bylo před rokem 1989 bojeschopnější než dnes. Veterán létal na třech generacích bojových stíhacích letounů MiG. Na MiG 15, 19 i 21.

Dvakrát mu šlo o holý život. „Jednou při vzletu nad Trenčínem. Točil jsem zatáčku v šestitisících metrech, otáčky šly na nulu, bylo zle,“ popisuje situaci.

Motor naštěstí zcela nevysadil, proto se rozhodl pro postupné klesání a přistál. „Zjistilo se, že jsem měl v palivu vodu. V čerpadle byly zarezlé plundry tak, že nedodávaly plné množství paliva. Podruhé jsem přežil vlastní smrt nad Liptovskou Marou,“ říká. 

Z domovského Příbora se přijel o víkendu podívat na Dny NATO. „Velení NATO se nazývá obranným seskupením, ale zasahovalo též v bývalé Jugoslávii. Myslím, že kdybychom se dostali do problémů, tak členské země Aliance nepomůžou,“ tvrdí. Zároveň je přesvědčen, že české letectvo není dobře vyzbrojeno. „Před rokem 1989 to bylo lepší. Nyní sice máme technicky kvalitní stroje, ale je jich málo a nejsem přesvědčený, že by v případě nouze byly schopné uchránit náš vzdušný prostor,“ dodal.

Fotogalerie
21 fotografií