„Na tísňové lince 155 sedí proškolení operátoři, kteří okamžitě po telefonu zahájí první pomoc a zároveň vysílají vůz s profesionálními zdravotníky,“ vysvětlila Blesku Jana Kubalová, která má na jihomoravské záchranné službě na starosti krizovou připravenost.

A co tedy s linkou 112? I ta je důležitá, přijímá na jižní Moravě až pětinu všech telefonátů. Jenže operátor po zjištění údajů a v situaci, kdy jde o život, informace předá záchrance, tedy lince 155. A tady může dojít k osudovému prodlení. „Náš operátor převezme datovou linku a musí vše znovu ověřovat. Ztrácíme desítky vteřin,“ upozornila Kubalová.

Video
délka: 00:52.61

Hovor na lince 155, operační středisko Jihomoravské záchranné služby v Brně 

Potvrdila to i studie Eurocall, která mapovala celý měsíc vybraná operační střediska v 11 evropských zemích. Výsledek? Při přepojování z eurolinky 112 na národní linky z toho vyšlo Česko vůbec nejhůř. Prodleva činila v průměru 47 vteřin!„Pokud dojde k zástavě oběhu, což je nejčastější příčina úmrtí, je nutné zahájit resuscitaci do dvou minut. A přepojením z linky 112 na 155 ztrácíme téměř minutu,“ podtrhla Kubalová.