Nejvíce postižené vandalismem jsou stále tramvaje. Zvláště dvouvozové, u nichž nemá řidič přehled o druhém voze, a také obousměrné tramvaje typu KT8. Řidič jednoho z nich na lince osm chytil sprejera o víkendu přímo při činu.

"Peníze, které dáme na opravu vozidel po vandalech, bychom mohli využít samozřejmě jinde. Autobusy a trolejbusy trpí méně než tramvaje," uvedl ředitel podniku Miloš Havránek. Kromě vozidel vandalové poškozují také označníky na zastávkách.

Kromě kampaní proti vandalům vsadil dopravní podnik před několika lety na kamery, které se ukázaly být nejúčinnější zbraní. Jsou zatím v 29 tramvajích 13T Porsche a také ve 12 tramvajích Vario. "V těch jsou kamery i se záznamem, některé další mají kamery bez záznamu. Jejich počet se bude zvyšovat v souvislosti s obnovou tramvají," uvedla Lukšová.

Letos dopravní podnik nakoupí dalších 20 tramvají 13T a deset Varií, všechny už budou mít kamery se záznamem, jejich počet se tak zvýší na 71.

Od loňského roku také dopravní podnik změnil strategii při vyměňování poškrábaných a poleptaných oken v tramvajích. V předchozích letech je nechával bez výměny, od loňska se však rozhodl poškozená okna měnit. "Cestování v ošklivých vozech je pro slušnou většinu cestujících nedůstojné," poznamenal Havránek.