Večer otevřou dvě choreografie Radačovského, uměleckého šéfa brněnského baletu. V miniatuře Beethoven rozmístil Radačovský tanečníky a tanečnice na jeviště tak, jak si obvykle usedá symfonický orchestr. Pohybově pak ztvárňují první větu slavné Osudové symfonie Ludwiga van Beethovena. Následuje taneční mikropříběh Spolu na hudbu Franze Schuberta.

V druhé části večera soubor uvede Timulákovu choreografii Masculine/Feminine, která s nadhledem zkoumá odlišnosti mužského a ženského pojetí světa. Program uzavře Kyliánova mistrovská choreografie Petite Mort na Mozartovu hudbu. Dosud Národní divadlo Brno žádnou Kyliánovu práci neuvedlo. Tentokrát chtělo nastudovat rovnou dvě. Nakonec ale po domluvě s autorem zůstalo u jedné. "Pokud to zvládneme, máme dveře otevřené i k dalším choreografiím," řekl dnes novinářům Radačovský.

V Petite Mort hrají důležitou roli šermířské kordy, které jsou skutečnými tanečními partnery. Choreografie pracuje s agresí, sexualitou, energií, ale i klidem a zranitelností. "Není tam příběh, je to v podstatě o vzájemném působení lidí. Jak muži ovlivňují ženy a naopak, je to hodně smyslné i lyrické," popsala Kyliánova spolupracovnice Elke Schepersová, která se podílí na brněnském nastudování.

Nový baletní program má premiéru 21. ledna v Janáčkově divadle. Po inscenaci Made in USA je to druhá novinka souboru v aktuální sezoně.