"Do reprobedny si účastník performance nahraje svůj hlas. Maubrey z něho vytvoří skladbu, která vzniká v reálném čase za pomoci digitálního zpracování a posléze je reproduktor přetnut," uvedl dramaturg festivalu Viktor Pantůček. Maubrey si přiveze také asi 40 reproduktorů, další dodají pořadatelé. Performanci s gilotinou lze vnímat například jako metaforu konečnosti lidského života.

Expozice nové hudby každoročně představuje hledače a experimentátory mezi skladateli a interprety. Letošním podtitul přehlídky je Procházení hudbou. Koncerty, zvukové instalace a další akce pořadatelé zasadili na netradiční místa, případně do veřejného prostoru. Festival tak zavítá třeba do Jurkovičovy vily, pavilonu Y na brněnském výstavišti nebo Betlémského kostela.

Nejblíže ke klasické koncertní formě má úvodní festivalový večer, který se odehraje 10. června, tedy v den vyhlazení Lidic, v Besedním domě. Filharmonie Brno uvede například symfonii pro smyčce a bicí, kterou napsal Miloslav Kabeláč jako hudební reflexi druhé světové války. Celkem v Besedním domě zazní pět skladeb - tři v podání Filharmonie Brno plus dvě elektroakustické. Po nedávném úmrtí brněnského skladatele Františka Gregora Emmerta pořadatelé zařadili na program jeho skladbu Kajícnice.

"Poté již festival vyrazí ven a postupně se odehraje na desítkách míst po Brně," uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Například v sobotu 13. června mohou zájemci společně s průvodci projít trasu od Kapucínského náměstí přes Denisovy sady až na Špilberk - všude na ně čekají hudební překvapení. V podvečer navazuje program v Mendelově muzeu, poté komorní koncert v Betlémském kostele a hudební intervence Američana Boba Ostertaga na sportovišti u Anthroposu v Pisárkách.

Festival končí 14. června. Přesný program najdou zájemci na webových stránkách přehlídky. Permanentka na 15 akcí v pěti dnech stojí 602 korun, studenti zaplatí 310 korun.