Dlouhodobým trendem je podle majitele AB antikvariátu Petra Boudy, nejstaršího antikvariátu v Brně, pokles zájmu o beletrii a zábavnou četbu. "Lidé spíš vyhledávají knihu jako artefakt. Jdou po různých zajímavostech, jako jsou výjimečné ilustrace či první vydání," řekl Bouda. Dobře se také stále prodávají knihy o historii, filozofii či umění. "Občas také přicházejí vlny, které vzedmou média a lidé jdou po nějakém tématu," uvedl majitel Sběratelského antikvariátu Smetana Milan Smetana.
Ten je důkazem toho, že antikvariát se může uživit i mimo centrum města, je však výjimkou. Obchod má v Židenicích. Musí však prý nabídnout něco, co jinde nemají. "Prodávám hodně technické literatury. Lidé, kteří ji chtějí, vědí, že se mohou obrátit na mě," uvedl Smetana. Druhou nezbytností je pro něj internetový obchod, který mu zajišťuje většinu tržeb. "Je čím dál důležitější. Objednávají si u mne nejen lidé z Brna, ale i z Prahy či dalších měst," řekl Smetana. Podle Boudy však stále existují lidé, kteří do antikvariátu nejdou pro nic konkrétního a jejich přístup nazývá "hledačství". Ani on se však bez internetového prodeje neobejde.
Většina zákazníků jsou "známé tváře", které obchodníky živí. Oba oslovení se shodují v tom, že je to více než polovina. Brno podle nich má výhodu velkého města a také množství studentů, kteří do antikvariátů často zavítají. "Hodně se tu také točí knihy," poznamenal Bouda.
Jelikož však majitelé nevykupují všechny knihy a třídí je, funguje také několik stabilních či příležitostných charitativních antikvariátů. Lidé do nich knihy donesou, nic za ně nedostanou a výtěžek z prodeje jde na dobročinné účely.
Řada antikvariátů se neobejde také bez dalšího sortimentu. Běžné jsou časopisy, ale třeba i pohlednice, v nichž se točí velké peníze. Dále například gramodesky, známky, Smetana vykupuje také staré hračky, odznaky či nálepky ze zápalek.
Oba vidí budoucnost antikvariátů poměrně optimisticky. "Kdyby se však objevil v centru Brna další, asi bude mít problémy," míní Smetana. Bouda si například všímá trendu, že lidé jsou přehlcení novými věcmi a snaží se vrátit k něčemu, co je staré či jedinečné. "Zjistil jsem, že lidé si třeba dávají k narozeninám dárky typu svázaného ročníku časopisů z roku jejich narození," řekl Bouda.