Premiéra bude na podzim, už v létě ale mohou zájemci vidět pracovní verzi. Poprvé je divadelníci nechají nahlédnout do choreografické dílny v sobotu 26. července v brněnském Divadle na Orlí, podruhé 3. srpna v Experimentálním prostoru NoD v Praze, sdělila ČTK za ProART Company Alena Pajasová. Oba večery tvoří součást festivalu ProART, který se v Brně a Praze koná vždy na přelomu července a srpna.

Původní záměr byl zmapovat v jednom večeru vývoj české hudby od jejích počátků k dnešku, ale v obavě z přílišné roztříštěnosti se nakonec záběr zúžil jen na 20. století. "Současná hudba dnešních autorů je už natolik stylově nesourodá, že by výsledek mohl připomínat spíše pohádku o pejskovi a kočičce, když pekli dort," dodal uvedl choreograf Martin Dvořák.

Mezi deseti vybranými skladateli jsou "prominenti" Leoš Janáček, Bohuslav Martinů a Antonín Dvořák - byť ten většinu života prožil v 19. století. Následují Josef Bohuslav Foerster, Vítězslav Novák a Josef Suk. Celou sestavu završují předčasně zesnulí tvůrci Hans Krása, Pavel Haas, Jaroslav Ježek a jako jediná žena Vítězslava Kaprálová.

Choreografové pocházejí z různých zemí. Například Ježkovu hudbu použije Malajec, Haasovu Brit a Dvořákovu Němka. Většinou jde o krátké komorní skladby. "Mě osobně nejvíce zajímá ta rozmanitost tvůrčích přístupů a vizí, jak choreograficky uchopit naši vážnou hudbu," uvedl Dvořák.