Inscenaci rozpracovala rakouská režisérka Barbara Klimová, jež ve své koncepci zdůraznila právě pohádkový výklad opery a protiklad pořádku a chaosu. Od účinkujících žádala expresivní, pohybové vyjádření psychologie postav. Kvůli zdravotní indispozici Klimové ovšem inscenaci dovede k premiéře mladá režisérka Linda Keprtová.
První jednání převzala Keprtová již prakticky naaranžované, další s inscenačním týmem dopracovala. Respektovala při tom původní poetiku a stylizaci. "Musela jsem vycházet z toho, co na scéně je, jaké symboly se tam objevují," uvedla Keprtová. Leccos prý ale musela domýšlet a dotvářet. Nebude to typická inscenace belcantové opery, doplnila režisérka.
Ital Donizetti je autorem více než sedmdesáti děl se zpěvnými melodiemi, dramatickou hudbou a vysokými nároky na pěvce. Děj opery Maria di Rohan tvoří tragicky končící milostné dobrodružství z doby vlády francouzského krále Ludvíka XIII. Pro titulní roli získalo Národní divadlo Brno koloraturní sopranistku Ľubicu Vargicovou, která Donizettiho zpívala na mnoha světových scénách. Alternuje s ní Mariana Hochelová.
Autorkou scény a kostýmů je Veronika Stembergerová. První jednání podle ní může svými pestrými barvami připomínat pop-art, zatímco druhé je spíše smutné a zasněné, laděné do bílé barvy. Dominantním prvkem posledního dějství, které je zasazeno do strašidelného lesa, je otevřená tlama vlka v nadživotní velikosti.
"Inscenace je plná různých hravých detailů, velice se mi líbí například květiny ve tvaru lízátek nebo živý obraz - portrét, ve kterém sedí žena a celou dobu plete," uvedl dramaturg Tomáš Pilař.