Osudnou neděli 5. června 2011 se Kuřátko rekreoval na Slovensku. Přesto neměl chvíli klidu, jeden telefonát stíhal druhý. U Topolan na Vyškovsku na frekventované trase mezi Brnem a Olomoucí hlásili traťoví dělníci problémy kvůli povoleným šroubům držícím koleje na pražcích. Jenže Kuřátkův zástupce Jiří Štefan místo aby reagoval a přikázal zpomalit na trati vlaky, naháněl na Slovensku dovolenkujícího kolegu. A po poledni na problematickém místě vykolejil nákladní vlak jedoucí rychlostí 85 kilometrů v hodině. 13 z 25 vagónů se převrátilo, škoda se vyšplhala k pěti milionům.
Kdo za to může?
Následoval kolotoč vyšetřování a hledání, kdo se pod nehodu podepsal. Došlo i na Kuřátka, který letos na jaře vyfasoval 30 měsíců vězení s dvouletou podmínkou, podobně jako další dva železničáři, včetně jeho zástupce Štefana. Jenže Kuřátko si to nenechal líbit. „Bylo mi řečeno, že k uvolněným úchytům kolejnic někoho poslali, že je to O. K. Byl jsem 150 kilometrů daleko, ale udělal jsem, co jsem mohl,“ hájil se železničář.
A odvolací soud mu dal za pravdu. „Obviněný během dovolené zvedal telefon, podílel se na řešení. Vycházel z informací Štefana, že není problém, že mají situaci pod kontrolou. Nadměrná snaha se nakonec obrátila proti němu,“ shrnula soudkyně Hana Kleinová.
Železničář se po verdiktu rozplakal
Vladimír Kuřátko neudržel po osvobozujícím rozsudku slzy, podpořit ho přišli i dva kolegové. Cokoliv říci ke konci pětiletého martýria ale odmítl. „Je to pro něj poté, co si prožil, obrovská satisfakce,“ uvedla obhájkyně Jarmila Pospíšilová.
Kvůli vykolejenému nákladnímu vlaku čelilo obžalobě z obecného ohrožení pět železničářů. Dva byli osvobozeni, nyní se k nim připojil i Vladimír Kuřátko. Podmíněný trest už dříve přijali Jiří Štefan a vrchní mistr Arnošt Matoušek, který vyfasoval 20 měsíců vězení s podmíněným odkladem na dva roky.