„Každý klient může změnit zdravotní pojišťovnu jednou za rok. Jeden termín je od ledna do března a druhý od července do konce září. Pokud tedy někdo není spokojen například s tím, že jeho pojišťovna nemá zajištěno dost zubařů, praktiků nebo jiných lékařů, má na změnu čas do pondělí,“ uvedl Vlastimil Sršeň, mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny. Ta je nejsilnější pojišťovnou v Česku a registrováno je u ní 6 milionů klientů.

Nejvíce lékařů má smlouvu s VZP

Nejvíce smluvních partnerů, tedy lékařů, nemocnic, lázní a dalších zařízení, má s přehledem právě VZP. V praxi to znamená, že její klienti jsou nejméně vystaveni riziku, že je lékař odmítne ošetřit či zaregistrovat, protože by neměl smlouvu s jejich pojišťovnou. Dalším kritériem pro případnou změnu by mělo být to, kolik má pojišťovna připraveno peněz na péči o každého pacienta. „U VZP je to letos v průměru skoro 32 tisíc korun,“ upozornil Sršeň. Z pojistných plánů, které pojišťovny předložily ke schválení vládě, vyplývá, že žádná jiná nedává na péči o jednoho klienta tolik peněz – vesměs je to řádově o několik tisíc méně.

Nejdražší pacient: 74 milionů korun

Častou chybou, kterou lidé při změně pojišťovny dělají, je, že se nechají nalákat na různé jednorázové příspěvky – někdo jim nabídne navíc pár stokorun na jógu, jiný na plavání, jinde jim přidají na chytré hodinky. „Ve skutečnosti jsou benefity u všech pojišťoven srovnatelné. Není ale rozumné, aby si lidé vybírali pojišťovnu podle toho, kde jim dají o pár stovek víc na aktivity, které provozují, když jsou zdraví. U zdravotní pojišťovny by mělo být rozhodující, jak se o klienty postará, když jsou nemocní,“ připomíná Sršeň.

Právě proto je tak důležité, kolik peněz může pojišťovna vydat za léčbu. Částky to přitom mohou být skutečně astronomické – například VZP vydala loni za péči o svého nejdražšího klienta 74 milionů korun a víc než jeden milion zaplatila za zhruba osm tisíc nemocných.