Silnou stránkou „šmejdů“ je perfektně zvládnutá psychologie. Zaměřují se na důvěřivé, nejisté nebo prostě jen nesoustředěné jedince, využívají jejich nepozornosti a prodají jim takřka cokoli. Myslíte si, že se vyskytují jen na předváděcích akcích? Už dávno ne! Na pozoru se musíte mít skoro všude.
Rada č. 1: Když vás vytočí, nebojte se zavěsit
Paní Božena se od odchodu do důchodu usilovně snažila předcházet „stařecké zapomnětlivosti“. Proto, když jí jednou kdosi zatelefonoval a sliboval jí vitamíny jako prevenci stárnutí zdarma, brnknul na správnou notu. Jenže vitamíny pak přicházely každý měsíc a navíc s velmi hladovou složenkou. „Lidé si často neuvědomují, že smlouvu lze uzavřít i telefonicky. Velmi se pak diví, k čemu všemu se vlastně jedním hovorem zavázali. Pokud víte, že tlak prodejců nedokážete ustát, raději se ve vší slušnosti rozlučte a ukončete hovor,“ radí Mgr. Vanda Pecháčková, právník D.A.S.
Rada č. 2: Žádné smlouvy uzavřené na chodbě
U pana Miloše zazvonili dva mladíci s „bezkonkurenční“ nabídkou. Mávali grafy, tabulkami a formuláři, a než pan Miloš stačil říct kloudné slovo, už mu předkládali smlouvu k „výhodné“ změně dodavatele energií. Teprve když odešli, pan Miloš zjistil, že s novou společností bude platit mnohem víc. „Podomním prodejcům neleží na srdci vaše blaho, ale podepsaná smlouva. Z každé totiž mají provize. Neuzavírejte smlouvy mezi dveřmi. Vezměte si čas na rozmyšlenou. Solidní společnost vám ho dá,“ podotýká Mgr. Pecháčková.
Rada č. 3: Pozor na zaškrtávací políčka
Paní Zdena se rozhodla najít svou životní lásku na bezplatné internetové seznamce. Při registraci poctivě vyplnila celý formulář a na závěr zaškrtla nenápadné políčko s popiskem „Souhlasím s obchodními podmínkami“. Po dvou týdnech ke svému zděšení našla v e-mailové schránce fakturu na čtyři tisíce korun. „V internetových formulářích se ledacos schová. Podvodníci spoléhají na to, že uživatelé internetu mnoho úkonů dělají automaticky,“ upozorňuje magistra Pecháčková a vyzývá: „Čtěte, než cokoli odkliknete.“
Rada č. 4: Všechno raději písemně
Paní Kateřina ráda čerpá inspiraci na veletrzích. Na jednom z nich si koupila robotický vysavač. Když ho však doma vyzkoušela, zdaleka neodpovídal slibům prodejce a navíc se po čase rozbil. Protože prodejce neměl kamennou prodejnu, paní Kateřina vysavač reklamovala poštou. Ale prodejce nereagoval a balík se jí vrátil zpět jako nevyzvednutý. Pecháčková proto doporučuje: „Při písemné reklamaci zboží si uschovejte všechny doklady, zejména podací lístky, dodejky apod. Budete tak mít důkaz, že jste se zboží snažili reklamovat, když dojde na soudní spor.“
Rada č. 5: Žádný zájezd není zdarma
Paní Marie a její manžel zasvětili svůj důchod cestování po České republice. Proto, když ve schránce našli výhodnou nabídku výletu na zámek Hluboká za cenu oběda, neváhali. Jenže součástí výletu byla i předváděcí akce, kde pod tlakem zakoupili zboží za několik desítek tisíc korun. Když si pak nákup rozmysleli, prodávající se oháněl porušením smlouvy. „Předváděcí akce jsou bohužel nechvalně známou stálicí, která cílí především na seniory. Všeobecně doporučujeme na podobné akce vůbec nechodit. Nabízíme však i speciální balíček právní ochrany pro seniory, který takové situace pomáhá řešit,“ uzavírá Mgr. Pecháčková.