S právničkou a specialistkou na marketingové a obchodní strategie Petrou Dolejšovou jsme dali dohromady 7 otázek, jejichž odpovědi vám pomohou bránit se proti vykrádání profilů. 

1.  Jak pracovat s fotkami a videi?

Vaše výstupy jsou vaše autorská díla. Aby je mohl někdo využívat, potřebuje k tomu souhlas nebo licenci. Na sociálních sítích jde také používat cizí obsah přes sdílení – pokud to v nastavení umožníte. Rozhodně ale neplatí rozšířený omyl: „Je to veřejné, tak to může používat každý“. Ani „když ocituji zdroj, jsem v pohodě“.

2. Musíte si vaše výtvory někde registrovat?

Ne. Nemusíte je prohánět registrací, ani k nim dávat ©. Pokud jste fotku vyfotili, grafiku nakreslili, obraz namalovali – máte ho automaticky ze zákona chráněný.

3. Co když se vaší prací někdo inspiruje?

Inspirace je v pořádku, problém začíná, pokud někdo vaši práci zkopíruje 1:1 nebo si její hlavní, kreativní prvky „půjčí“ do vlastního výtvoru. V ten okamžik je za hranou zákona, i když si vytvořil nové, vlastní dílo.

4. Jak se mohu bránit?

V první řadě doporučuji příspěvek nahlásit dané platformě (sociální síti). Často pak obsah sama zablokuje. Ve druhém případě občas stačí ozvat se hříšníkovi, případně pohrozit právníkem.

„Pokud ani to nezabírá, dá se věc předat právníkovi, který může nešťastníka buď oslovit, nebo může jít na věc přes samotnou síť či hosting, na kterém se stránky vyskytují,“ říká Dolejšová, která o této problematice detailněji promluví na dubnovém e-commerce veletrhu Reshoper.

5. Kde si opatřím důkazy? Musím k notáři?

Nemusíte. Většinou stačí prinscreeny nebo ideálně vaše zdrojové soubory. Pokud obsah mezitím zmizel, zapátrejte třeba pomocí wayback.archive.org – tam se jen tak něco neztratí.

6. Co když moji fotku prodává fotobanka?

I takové věci se bohužel stávají. Za nelegální prodej odpovídá jak fotobanka, tak potom i ten, kdo fotku koupil a používá – i když v tom může být nevinně. Z toho důvodu veřejnosti doporučuji používat spíše placené fotobanky, které si obsah důkladněji prověřují.

7. Kolik můžu požadovat „odškodné“ za neoprávněné použití mého díla?

To se bohužel plošně říct nedá. Každé dílo má jinou hodnotu a používá se jiným způsobem. Roli hraje i to, jaký byl dosah příspěvku, jak dlouho se dílo používalo, jak a kde. Odškodné tak může být v řádu tisíců korun až po sedmiciferné částky.

Plagiátorství, vykrádání značek a podobně není jen záležitostí sociálních sítí, ale týká se i webů a e-shopů. Pokud jste podnikatelé, hoďte očko také na:

1. Vaši značku:
Máte ji postavenou tak, aby na ni nemohla parazitovat konkurence v rámci zaměnitelných domén, PPC reklamy nebo účtu na sociálních sítích? Ne každá značka je totiž vybudovaná právně správně. A přijdete na to často v nejméně vhodnou chvíli.

2. Ochrannou známku:
Pokud máte ochrannou známku, pamatujte na to, že si musíte i dál hlídat registr ochranných známek – jestli vám někdo nešlape do zelí. „Máte vždy jen 3 měsíce na to, abyste případně konkurenci s jejich podobnou registrací zatli tipec,“ dodává Dolejšová.

3. Know how.
To neuchráníte „jen“ registrací „patentů“. Myslete na to, koho necháváte pod pokličku nakouknout a uzavřete vhodné dohody o mlčenlivosti nebo budoucí konkurenci. Váš tým na vašem projektu totiž nemusí pracovat věčně.

Pokud máte zájem se o problematice dozvědět více, právnička a specialistka na marketingové a obchodní strategie Petra  Dolejšová bude na toto téma mluvit na největší české e-commerce akci roku 2022.  Reshoper se bude konat 13. dubna v PVA Expo Letňany v Praze.