Hraní her se stalo významnou součástí zábavního průmyslu a řadí se spolu s filmy, televizními pořady a knihami mezi hlavní kulturní díla formující hodnoty lidí po celém světě. Nejnovější hry mají často propracovaný příběh srovnatelný s předními hollywoodskými trháky. Obecně si jsou hry a filmy velmi podobné a často odráží aktuální dění a celospolečenské trendy.

Jedním z nejvíce diskutovaných témat moderního světa je v poslední dekádě také tzv. genderová rovnost. Role žen ve společnosti, bourání stereotypů kolem něžného pohlaví a jejich touha po rovnoprávnosti ovlivnila mimo jiné také přístup autorů herních scénářů k tvorbě jejich děl. Postupně se vedle hlavních mužských hrdinů začaly čím dál více prosazovat také původně vedlejší ženské postavy. Vybrali jsme pár typologií, které názorně reprezentují vývoj, kterým si ženské postavy ve hrách prošly v posledních letech. Která je vaše nejoblíbenější?

Krásky v nesnázích

...
Křehké dívky toužící po mužské ochraně, bez které by jen těžko mohly čelit všem nebezpečím okolního světa. Z dnešního pohledu to působí jako klišé, ale na přelomu 80. a 90. let se jednalo o klasickou zápletku nejednoho herního příběhu. Princezny čekající ve věži na svého zachránce, který se stane jejich životní láskou, jsou motivem dobře známým z knižních předloh a následných filmových zpracování. Není se tak čemu divit, když právě tato zápletka byla součástí většiny tzv. „herních adventur“ z konce minulého století.

Jednou z nejznámějších her této kategorie je Prince of Persia. Vládu nad perským královstvím převezme zlý vezír Jaffar a uvězní sultánovu dceru. Princezna dostane hodinu na rozmyšlenou, aby se rozhodla, zda se za proradného padoucha provdá, nebo raději zemře. V tu chvíli vstupuje do hry princ, který se vydá na trnitou cestu, aby krásku zachránil. Celou dobu tak hrajete za hlavní mužskou postavu, zatímco princezna je pouze jakousi sladkou odměnou za zdolání všech nástrah a herních úrovní.

Svůdné sex symboly

...
V druhé polovině 90. let se situace začíná měnit. Na scénu přichází ženské postavy s mno

hem důležitější rolí, kterou však na první pohled předčí jejich vzhled. Výrazné výstřihy, krátké sukně a obecně důraz na zvýraznění ženských křivek nelze přehlédnout. Je otázkou, zda chtěli tvůrci přidat mužským hráčům jen další způsob, jak jim hraní zpříjemnit, nebo tím chtěli přilákat i ženské publikum. Byl to však nepochybně trend doby, na českých televizních obrazovkách známý například díky seriálu Xena.

Ve světě her se v tomto období objevila asi nejvýraznější ženská postava všech dob – Lara Croft. Hlavní hrdinka ze série Tomb Raider stvořila fenomén, který se následně objevil v nepřeberném množství dalších titulů. Její dokonalá figura zvýrazněná bujným dekoltem a krátkými šortkami předčila její další přednosti, s nimiž čelila všem nebezpečím na svých dobrodružných cestách. Úspěšné herní zpracování se dočkalo také filmové adaptace. V hlavní roli filmu z roku 2001 se objevuje další sex symbol doby – Angelina Jolie. Není divu, že se populární Lara stala opravdovou globální ikonou zařazující se bok Madonny či Jennifer Aniston a znají ji i ti, kteří hru nikdy nehráli.

Nezávislé hlavní hrdinky

Aktuálním trendem jsou silné ženské postavy v hlavních rolích. Od princezen a sexuálních symbolů se tak role žen ve filmových, seriálových a herních příbězích výrazně proměnila. Kolem těchto hrdinek se točí celý příběh, mají v něm klíčovou roli a často vystupují nezávisle na dalších postavách. Dokážou si poradit s nástrahami okolního světa bez ohledu na jejich věk, vzhled či životní situaci.

...

Tento popis plně vystihuje postava Ellie z herní série The Last of Us. V prvním díle figuruje ještě jako 14letá dívka po boku hlavního hrdiny Joela, v aktuálně vydaném pokračování The Last of Us Part II už je stěžejní hlavní postavou, která neohroženě bojuje s nástrahami okolního postapokalyptického světa. Na svůj věk je velmi vyspělá, nezastaví se před žádnou překážkou a čelit nebezpečí se pro ni stalo součástí každého dne. Má tak všechny charakteristiky, které byly dříve výsadou výhradně mužských postav.

The Last of Us je také důkazem zmíněné provázanosti herního a filmového průmyslu. Stejně jako například Zaklínač se i tato hra dočká vlastního seriálu.