Podle údajů Českého svazu pivovarů a sladoven za rok 2016 klesá objem prodejů piva v hospodách. Spotřeba piva v restauracích versus prodané pivo v obchodech se vloni dostala na poměr 39 : 61 přitom před deseti lety to byl poměr 49 : 51. „Štamgasti, jak je máme zažité v představách, tedy ti každodenní návštěvníci jedné hospody, spíše ubývají. Dnešní pivaři volí nejen větší rozmanitost, co do počtu hospod, které navštěvují, ale jsou také náročnější na kvalitu čepovaného piva,“ osvětluje nový trend dlouholetý hospodský z pražské Dejvické Sokolovny, Michal Zvěřina.

Obchodní jednání v hospodě? Proč ne!

Pivaře lze rozdělit na ty, kteří se nebojí neustále objevovat něco jiného a nedokáží tak jednoznačně určit, kterou hospodu mají nejraději. Prostě, když mají chuť na pivo, zapadnou do nějaké nejbližší a neřeší to. Hlavně, když si tam pochutnají na pivu. Pak jsou ale srdcaři, kteří na „tu svoji“ nedají dopustit.  Na štamgastství a jeho proměny se zaměřuje také čerstvý průzkum ppm factum pro pivovar Gambrinus provedený mezi konzumenty alkoholických nápojů. Průzkum ukazuje, že každý čtvrtý konzument piva má jednu nebo dvě oblíbené hospody, kam chodí (muži i ženy vyrovnaně). Celkem 36 % pak má oblíbených hospod několik, které střídá dle nálady (39 % mužů a 30 % žen).

Ze stejného průzkumu též vyplývá, že přes 26 % pivařů navštěvuje hospodu jednou týdně a 11 % uvedlo, že posedět do restaurace zajdou dvakrát či třikrát v týdnu. Navíc řádově jeden ze třiceti spotřebitelů pak do hospody i v současnosti zavítá čtyřikrát nebo i vícekrát za týden. „Zajímavé je, že se zvyšující se úrovní a kvalitou čepovaného piva i dalšího servisu nám přibývají i noví stálí hosté, zcela odlišní od těch štamgastů, kteří k nám chodili třeba před deseti lety.  Nejčastěji jsou to právníci nebo podnikatelé, kteří v hospodě u piva vedou například obchodní jednání,“ uzavírá Michal Zvěřina.

Michal Zvěřina. Díky zvyšující se kvalitě čepovaného piva máme i nové zákazníky.
Autor: Gambrinus

Štamgasti ale nechodí do „té své oblíbené“ jen na pokec s kamarády, známými a obchodními partnery, ale i proto, že tam mají skvělé pivo.  A pokud se tu čepují ležáky, a navíc z tanků, má taková hospoda výhodu, protože zejména tankové pivo a ležáky pivaři vyhledávají čím dál častěji. „Toto jsou nyní dva veliké taháky, které s jistotou naše hospody pravidelně plní,“ potvrzuje Pavel Zítek, sládek z pivovaru Gambrinus, který zaváží na tři sta tankových hospod napříč republikou. Statistiky ČSPS za uplynulé roky vykazují stabilní růst prodeje ležáků a prodaného tankového piva.

Z průzkumu pro pivovar Gambrinus vyplývá i to, že dnešní pivaři věnují zvýšenou pozornost nejen tomu, jaké pivo pijí, ale zaměřují se i na to, zda je pivo dobře načepované a vychlazené. Z dat vychází, že více než dvě třetiny pijáků piva je s tím, jak v jejich hospodě čepují pivo spokojena. „Štamgasti jsou pro kvalitu piva v hospodě velmi důležití. Poznají jakýkoli výkyv v chuti piva, protože ho ochutnávají na stejném místě a mají tak srovnání. Sedávají většinou blízko výčepu a jsou dobrou kontrolou výčepních. Mnozí už se s výčepním dobře znají a nedělá jim problém mu kamarádsky vysvětlit, pokud pivo není podle jejich gusta. Bývají nároční. Zajímá je nejen teplota piva, jeho pěna nebo říz, ale i to, zda je pivo čerstvé a kdy byl sud nebo tank naražen. Proto doufám, že zatím snad štamgasty jako ohrožený druh označit nemůžeme. My se o jejich zachování rozhodně snažíme. Pro štamgasty našich hospod připravujeme pravidelná setkání se sládky, kde jim vysvětlujeme, co je v péči o pivo důležité, jak se správně čepuje a mnoho dalšího. Nově teď také přicházíme s pivním rituálem, který by štamgasty mohl zaujmout. V některých našich tankových hospodách se rozezní gong vždy, když hospoda narazí nový tank,“ říká sládek Gambrinusu.

Pavel Zítek, sládek pivovaru Gambrinus. Gong oznámuje naražení nového tanku s pivem.
Autor: Gambrinus