1.  POČÍTEJTE COKOLI

V počtech se mohou zdokonalovat nejmenší při nejrůznějších příležitostech. Počítejte červená auta v ulici, psy, které potkáte při cestě z obchodu, položky nákupu v košíku, druhy zmrzliny ve zmrzlinářském stánku. A můžete jít i dál: bylo víc kopečků jahodové na mém kornoutku, nebo na tvém?

2.  SLOVNÍ FOTBAL

Oblíbená hra, kterou je možné hrát doma při vaření, na ulici při čekání na autobus, v autě, při přemisťování z místa na místo. Dítě se učí vnímat písmena a hlásky i jejich pozici v rámci slova, rozšiřuje si slovní zásobu.

3.  PLODY STROMŮ

Předběhněte osnovy a začněte s prvoukou s předstihem. Učte děti při procházce zahradou, parkem, sadem, ale třeba i při návštěvě obchodu s ovocem a zeleninou, a určujte, odkud pocházejí dané plody: jablko – jabloň, hruška – hrušeň, žalud – dub, bukvice – buk.

Autor: Shutterstock

4.  TVARY A PŘEDMĚTY

S dětmi, které už jsou schopny poznat základní geometrické tvary, můžete při procházce městem identifikovat čtverhranné předměty (cedule, okna, kanály), trojúhelníkové (značky, okénka aut) či kulaté (míč na hřišti, slunce). Skvělá průprava pro geometrii!

5.  DOPRAVNÍ ZNAČKY

Základní výchova týkající se zákonitostí a chování v dopravě obvykle probíhá už v mateřské škole, je ale dobré dítě v tomto ohledu vzdělávat v praxi. Pojmenovávejte značky, říkejte si, co znamenají a jak se podle nich zachovat. Dítě bude záhy samostatným účastníkem silničního provozu, bude se mu to hodit.

6.  ORIENTACE

Nechejte dítě, aby vás samo dovedlo z obchodu, ze školky, z hřiště domů, z domova k autobusové zastávce. Malý navigátor bude mít radost z toho, že vás vede, a naučí se znát obvyklé trasy vašich cest i základy orientace.

7.  JAKÉ TO JE?

Jdete z obchodu domů a viděli jste na rohu ulice pána se psem? Ptejte se dítěte, jaký byl pán i pes. Hledejte společně co nejvíce slov, která je popisují: starý, malý, tlustý, chundelatý, plešatý, smutný, veselý. Pomůžete tím rozvíjet dětskou slovní zásobu.

8.  HLÁSKOVÁNÍ

Hrajte „Jak se jmenuje toto?“. Auto, kočka, kolo… Nebo hádejte: „Černý pták, co má žlutý zobák.“ Pak s dětmi hláskujte: A-U-T-O, K-O-Č-K-A, K-O-L-O, K-O-S. Dítě se tak nenásilnou formou seznamuje s písmenky a jejich pozicí v rámci slova.

K-O-L-O, K-O-S. Dítě se tak nenásilnou formou seznamuje s písmenky a jejich pozicí v rámci slova.

9. ZVÍŘATA  A MLÁĎATA

Koza má kůzle, kočka kotě, ale u mnohých zvířat se názvy jejich potomků, pokud jde o slovní základ, liší. Trénujte při každé příležitosti i takové spojení jako býk-kráva-tele, kohout-slepice-kuře, pes-fena-štěně. V prvouce dítě jako když najde….

10.  ROZVOJ PAMĚTI

Ptejte se dětí, kdo byl na dětské oslavě, na táboře, jak se jmenovali vedoucí, co tam dělali. Nechte je vyprávět či popisovat konkrétní situace, na které si vzpomínají. Rozvíjí si tak slovní zásobu i paměť.