Začněte řetězem
Začněte řetězem
Autor: skibi.cz, archiv
„Začněte od řetězu,“ doporučuje Lukáš Princ z obchodu Ski a Bike Centrum Radotín. Řetěz se vytahá a pak ničí převodníky i pastorky. Včasnou výměnou ušetříte. Pro kontrolu se používá speciální měrka. Když je řetěz v pořádku, kartáčem a čisticími prostředky ho vydrbejte. A po uschnutí namažte!
Přehazovačka chce olej
Přehazovačka chce olej
Autor: skibi.cz, archiv
U přehazovačky se pusťte do čištění kladek, po kterých jezdí řetěz. Kartáčem odstraňte všechny nečistoty a pořádně naolejujte ložiska a čepy. Několikrát přeřaďte a přebytečný olej setřete hadrem. Tvrdým kartáčem vyčistěte i převodníky a pastorky.
Namažte vidlici
Namažte vidlici
Autor: skibi.cz, archiv
Na vidlici se u horských kol často zapomíná, mazat se ale musí. Především její
vnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a odstraňte zbytky oleje. Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, zkontrolujte tlak.
Bez brzd to nejde
Přehazovačka chce olej
Autor: skibi.cz, archiv
Sjeté špalíky poznáte podle na nich vyznačené linky. Nebo podle kanálků na plošce, jež musejí být patrné. Když jsou v pořádku, stačí vyčistit styčné plochy a ráfek. „U kotoučových brzd zkontrolujte sílu brzdné směsi. Slabá vrstva může špatně fungovat za vlhka,“ říká Karel Studnička z Radotína.
Namažte vidlici
Na vidlici se u horských kol často zapomíná, mazat se ale musí. Především její vnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte
silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a odstraňte zbytky oleje. Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, zkontrolujte tlak.
Zkontrolujte pláště
Zkontrolujte gumy
Autor: Ski Bike Centrum Radotín
Pokud na pláštích najdete větší trhliny nebo je viditelně sjetý vzorek (zejména
u horských a trekingových kol), musíte je vyměnit. Pomocí manometru, který je součástí mnoha cyklistických pumpiček, zkontrolujte tlak v duši. Správná hodnota nahuštění je vždy uvedena na boku pláště.
Prověřte lanka
Pořádně překontrolujte i všechna lanka, bovdeny (trubičky, ve kterých vedou lanka) a šrouby na kole. Lanka, která drhnou, vytáhněte z bovdenu, očistěte a promažte olejem.
Dotáhněte šrouby
Vše řídně dotáhněte
Autor: skibi.cz, archiv
Nic se na kole nesmí viklat, spoje nesmějí být volné. S imbusem v ruce proto projděte pečlivě celé kolo a dotáhněte všechny šrouby.