Začněte řetězem
„Začněte od řetězu,“ doporučuje Lukáš Princ z obchodu Ski a Bike Centrum Radotín. Řetěz se vytahá a pak ničí převodníky i pastorky. Včasnou výměnou ušetříte. Pro kontrolu se používá speciální měrka. Když je řetěz v pořádku, kartáčem a čisticími prostředky ho vydrbejte. A po uschnutí namažte!Přehazovačka chce olej
U přehazovačky se pusťte do čištění kladek, po kterých jezdí řetěz. Kartáčem odstraňte všechny nečistoty a pořádně naolejujte ložiska a čepy. Několikrát přeřaďte a přebytečný olej setřete hadrem. Tvrdým kartáčem vyčistěte i převodníky a pastorky.Namažte vidlici
Na vidlici se u horských kol často zapomíná, mazat se ale musí. Především jejívnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a odstraňte zbytky oleje. Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, zkontrolujte tlak.
Bez brzd to nejde
Sjeté špalíky poznáte podle na nich vyznačené linky. Nebo podle kanálků na plošce, jež musejí být patrné. Když jsou v pořádku, stačí vyčistit styčné plochy a ráfek. „U kotoučových brzd zkontrolujte sílu brzdné směsi. Slabá vrstva může špatně fungovat za vlhka,“ říká Karel Studnička z Radotína.Namažte vidlici
Na vidlici se u horských kol často zapomíná, mazat se ale musí. Především její vnitřní nohy. Otřete je suchým hadříkem od nečistot a pryžové těsnění promažte
silikonovým olejem. Poté vidlici několikrát propružte a odstraňte zbytky oleje. Pokud máte vzduchovou vidlici či tlumič, zkontrolujte tlak.
Zkontrolujte pláště
Pokud na pláštích najdete větší trhliny nebo je viditelně sjetý vzorek (zejménau horských a trekingových kol), musíte je vyměnit. Pomocí manometru, který je součástí mnoha cyklistických pumpiček, zkontrolujte tlak v duši. Správná hodnota nahuštění je vždy uvedena na boku pláště.
Prověřte lanka
Pořádně překontrolujte i všechna lanka, bovdeny (trubičky, ve kterých vedou lanka) a šrouby na kole. Lanka, která drhnou, vytáhněte z bovdenu, očistěte a promažte olejem.
Dotáhněte šrouby
Nic se na kole nesmí viklat, spoje nesmějí být volné. S imbusem v ruce proto projděte pečlivě celé kolo a dotáhněte všechny šrouby.