Bohužel podle odborníků na výživu většina z nás ráno nemá hlad, nebo nestíhá, a když stíhá, tak se nechce vzdát oblíbených koblih a jiných nezdravých jídel. Tím si zaděláváme na obezitu a další zdravotní problémy. Aby se tak nestalo, poradíme vám, jak správně snídat a jakému jídlu se po ránu naopak vyhnout.

Příklady jak by měla vypadat zdravá snídaně a co by se nikdy nemělo ráno na vašem stole objevit, pro vás připravil výživový poradce a ambasador značky Flora Martin Hrazdil.

Tak ano! Zdravá snídaně

Celozrnný chléb, margarín, plátkový sýr, šunka, zelenina

Celozrnný chléb, lučina, plátkový sýr, šunka, zelenina
Celozrnné pečivo obsahuje celá obilná zrnka, takže je bohaté na vlákninu, vitamíny a minerální látky. Rostlinný tuk je zase plný těch zdravých mastných kyselin. Šunka by měla mít nejvyšší jakost a minimálně 90 až 95 % masa. Tahle snídaně obsahuje vyvážený poměr sacharidů, bílkovin a vlákniny, navíc zasytí na delší dobu.

Instantní ovesná kaše s banánem, skořicí a lžící tvarohu

Instantní ovesná kaše s banánem, skořicí a lžící tvarohu
Jestli jste ráno v časovém presu, dejte si kaši, kterou stačí zalít horkou vodou. Dochutit ji můžete tvarohem, medem, skořicí, sušeným nebo čerstvým ovocem. Taková kaše je výborným zdrojem komplexních sacharidů (tělo je tráví pomalu, nedochází k prudkému zvýšení hladiny cukru v krvi) a bílkovin. Skořicí podpoříte lepší trávení, chuť k jídlu a snížení krevního tlaku. Uvidíte, kolik budete mít najednou energie do celého dne.  

Neslazené müsli nebo ovesné vločky s mlékem a ovocem

Neslazené müsli nebo ovesné vločky s mlékem a ovocem
Müsli je totiž jako ranní jídlo ideální, protože komplexní sacharidy z něj tělo tráví postupně a tím vás zasytí na delší dobu. Ovocný cukr, který představuje energii, se také uvolňuje pomalu, a tak se budete cítit fit minimálně do oběda.

Bílý jogurt, ovesné vločky, kousky ovoce      

Bílý jogurt, ovesné vločky, kousky ovoce
Kombinace těchto potravin je vhodná z hlediska vyváženosti živin a váš metabolismus správně „nakopne«. Snídani navíc připravíte během pár minut. Složené sacharidy obsažené v ovesných vločkách zajistí postupné uvolňování energie a v kombinaci s bílým jogurtem i ovocem získáte optimální množství bílkovin a vitamínů nezbytných pro vaše tělo.

Tak ne! Nevhodná snídaně

Bílé pečivo, salám a tavený sýr

Bílé pečivo, salám a tavený sýr
Pečivo z bílé mouky nemá téměř žádné živiny, zato obsahuje škrob, který způsobuje nadváhu, podílí se na vzniku cukrovky, vysokého cholesterolu a jiných civilizačních chorobách. V salámech se zase skrývá velké množství soli, což není pro organismus žádoucí. Jídlo se nehodí pro start do nového dne, protože obsahuje příliš soli, tuků a přitom tělu nedodá vhodné živiny.

Croissant s marmeládou

Croissant s marmeládou
S plněným máslovým croissantem, napěchovaným špatnými tuky a cukry, ztratíte energii dřív, než řeknete švec. Sice rychle zasytí, ale už po 30 až 60 minutách vyvolá pocit hladu.  

Plněná kobliha

Plněná kobliha
Smažené koblihy obsahují velké množství škodlivých látek, které se podílejí na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi a mají negativní vliv na náš srdečně-cévní systém. To vše způsobí rychlý nárůst krevního cukru, který po 30 až 60 minutách prudce klesne, což přivodí únavu.

Párek s hořčicí, rohlík

Párek s hořčicí, rohlík
Párky zasytí, ale velké množství tuků v ranních hodinách utlumí organismus na téměř celé dopoledne. Budete se cítit unavení a váš organismus nezíská potřebné živiny. Když už se nedokážete zbavit oblíbených uzenin, zaměřte se alespoň na výrobky z kvalitního masa.  Podle Martina Hrazdila jsou snídaně obsahující uzeniny vhodné maximálně jednou za týden.
Fotogalerie
8 fotografií