Nejvíce, okolo 1300 Kč, utratí Pražané, ostatní o stovku méně. „Lidé nejčastěji nakupují kinder surprise, tuky na pečení, vaječné likéry a čokolády, u kterých vzrostou prodeje o stovky až tisíce procent,“ Jiří Mareček, mluvčí společnosti Tesco, která si nechala průzkum zpracovat.

Dalšími frekventovanými nákupními položkami jsou o velikonočních svátcích mazanec a beránek. „V obchodech kupuje mazanec více než třetina lidí, beránka si koupí čtvrtina zákazníků,“ doplňuje Mareček.

Co je tradice?

Co kout republiky, to takřka jiná tradiční jídla. Pro Pražany jsou velikonoce spjaté s pečení, v ostatních krajích Čech pak s nádivkou a na Moravě je to polévka a koláče.

Alkohol a velikonoce?
Kraslice
Autor: profimedia.cz

Bez štamprlátka si hodovačku nedokážeme představit. Podle průzkumu má jarní svátky s alkoholem spjato až 87 % dotázaných! „V průzkumu zvítězila u respondentů slivovice, ale regionální rozdíly jsou patrné. V Praze zazněla častěji než jinde vodka, v Čechách rum a na Moravě již zmiňovaná slivovice,“ uvádí Lenka Beranová výzkumné agentury Perfect Crowd. V menší míře dotazovaní jmenovali obecně destiláty, vaječný koňak, fernet a víno.

Zvyky jsou po nás zvykem

 „Z výsledků průzkumu vyplynulo, že ne všem dělá udržování zvyků radost. Nezřídka tak činíme jen kvůli příbuzným,“ překvapila Beranová. „Zatímco tři čtvrtiny oslovených rádo navštěvuje příbuzné a dvěma třetinám se líbí zdobení a rozdávání vajec, vyplácení pomlázkou má ráda jen polovina. Kostel pak o Velikonocích navštíví zhruba čtvrtina dotazovaných, častěji na Moravě.“

Bez ohledu na region si vlastní pomlázku plete jen zhruba třetina mužů. V obchodech si ji koupí či nechá koupit dalších zhruba 30 procent lidí.