Rusové v Česku utratí ročně miliardy korun. V nákupech jsou tak naprostou jedničkou. Na druhém a třetím místě co do peněz, které u nás ročně utratí, stojí Číňané a Tchajwanci. Rozdíl je ale v hodnotě jejich nákupů.

Ruští turisté u nás průměrně nakoupí za 6500 Kč. Číňani, kteří si oblíbili hlavně pražskou Pařížskou ulici, proslavenou luxusními obchody, průměrně nakupují za 13 400 Kč. Rusů ale do Česka přijíždí víc a zdržují se delší dobu, takže celkově u nás utratí více než Číňané. Ukazují to statistiky společnosti Global Blue, která vrací turistům DPH. Výzkum se proto týká jen turistů mimo země EU.

„Turisté v luxusních obchodech během svých dovolených utratí až čtyřikrát více než místní obyvatelé," uvedl Jiří Macas, regionální manažer Global Blue. Během dovolených jsou totiž lidé daleko spíše ochotni utrácet, než když jsou doma.

Výrazně se ale mění zboží, které si turisté kupují. O tradiční český křišťál už zdaleka není takový zájem jako před lety. Dříve ho nakupovali hlavně japonští turisté. Rusové, kteří v současnosti hosty z Japonska nahrazují, zájem o sklo nemají a z Česka si odvážejí hlavně značkový textil.

Luxusní obchody na nápor ruských a čínských zákazníků zareagovaly tím, že začali jako prodavače zaměstnávat rodilé mluvčí. Podle Macase není nic výjimečného, když například v obchodě s českým sklem nabízí čínským turistům zboží Číňan, nebo luxusní kabelky prodává Ruska.

„To je výhodné jednak proto, že odpadá jazyková bariéra, čínského prodavače ale nepřekvapí ani odlišné chování zákazníků z Číny. Ti jsou například zvyklí se prodavače dotýkat a při vyjednávání o ceně se mohou i překřikovat,“ dodal Macas.

 Kdo u nás nejvíc utrácí

Národnost Podíl útraty na tržbách
Rusové 62,35 %
Číňané 5,43 %
Tchajwanci 4,57 %
Ukrajinci 3,22 %
Thajci 1,97 %
Kazachstánci 1,92 %
Občané USA 1,7 %
 Japonci 1,69 %
 Izraelci 1,54 %
 Brazilci 1,24 %