20. říjen 2019
Svátek slaví Vendelín, zítra Brigita

Vlašské a lískové ořechy nenechte veverkám! Vyrobte si domácí oříškové máslo!

/
  • Léčivé a delikátní! Takové jsou ořechy z českých zahrádek
    Léčivé a delikátní! Takové jsou ořechy z českých zahrádek (Profimedia.cz)
    25. září 2018 ● 06:00

    Vlašské a lískové ořechy patří od nepaměti k nejčastějším potravinám na našem jídelníčku. Ořechy v sobě mají tolik užitečných a pro lidské zdraví nezastupitelných látek, že s nimi nemůže soupeřit snad žádný jiný dar přírody. Už jste si je letos nasbírali?

     

     

  • 1.

    Vlašský ořech je v desítce nejzdravějších potravin

    Právem se o něm tvrdí, že je jedním z nejkoncentrovanějších rostlinných zdrojů živin. Pravidelná konzumace vlašských ořechů má prokazatelný vliv na snížení hladiny cholesterolu v krvi, značně omezuje možnost vzniku infarktu, zvyšuje potenci i náladu. Zejména díky vysokému obsahu vitamínu E jsou vlašské ořechy výrazně antioxidační potravinou.

    Ořechy k lepšímu spánku

    Pojídáním vlašských ořechů se v krvi podstatně zvyšuje hladina melatoninu, což přispívá k lepšímu spánku. Vědci nyní zkoumají učinky ořechového melatoninu také na snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění a Alzheimerovy choroby.

     

    S čím dalším nám vlašáky pomáhají?

     

    Kyselina listová – ve vlašském ořechu je jí asi 32 % a je nezbytná zejména pro děti. Podílí se na stavbě nervové tkáně, na tvorbě protilátek a snižuje hladinu cholesterolu.

     

    Kyselina linoleová – ořechy jí mají kolem sedmi procent, brzdí zánětlivé procesy v těle, zabraňuje vzniku krevních sraženin v cévách a snižuje hladinu trygliceridů v krvi.

     

    Proteiny – už staří Egypťaně zjistili, že pojídání ořechů v kombinaci s obilovinami (např. praženým ječmenem) zvyšují odolnost a výdrž člověka.

     

    Vitamíny – jedná se zejména o B 1, B 2, B 3 E a B 6. Ty jsou potřebné pro správnou funkci srdce a rovnováhu nervové soustavy. Ořech jako zdroj přírodního vitaminu  B 6 zatím nemá náhradu při ovlivňování funkce mozku a tvorbě červených krvinek.

     

    Minerální látky – mají bezkonkurenčně vysoký obsah hořčíku, fosforu a draslíku v tom nejlepším poměru.

    Video
    délka: 02:05

    Rychlá snídaně, která vydrží až dva týdny? Domácí granola! CNC

     

  • 2.

    Stačí 50 gramů lískových oříšků

     Lískový oříšek bývá často označován za mladšího bratra ořechu vlašského a něco pravdy na tom je. Obsahuje totiž téměř vše, jako on, ale v menším množství nebo v jiném poměru. Jednu hlavní přednost ale má – je daleko stravitelnější a poskytuje tolik energie, že jeho pouhých 50 gramů doplní výdej energie za hodiny tělesné aktivity!  Pokladem jsou v lískáčcích obsažené tzv. zdravé tuky, které snižují riziko vzniku onemocnění srdce a oběhové soustavy. 

    Pro lepší práci svalů

    Obsahují také aminokyselinu arginin, která působí na produkci oxidu dusnatého, a tím i na rozšiřování cév. To zvyšuje průtok krve a zlepšuje výživu svalové hmoty. Sto gramů lískových oříšků obsahuje přibližně 17 gramů bílkovin, 63 gramů tuků a 10 gramů sacharidů. Jsou rovněž přirozeným zdrojem vitamínu E, významného antioxidantu. 

     

     

  • 3.

    Recept na domácí oříškové máslo

     Libovolné množství vyloupaných lískových oříšků pražíme za občasného promíchání vařečkou na sucho na pánvi až do zhnědnutí. Jakmile začnou praskat, vysypeme je na utěrku a několikrát promneme – tím je zbavíme zbytků rostlinného pletiva. Se špetkou soli je vsypeme do mixéru a s přestávkami mixujeme 10 – 15 minut. Vznikne krémová pasta, kterou přelijeme do sklenic a uskladníme v lednici, kde vydrží i dva měsíce. 

    Poklad z podzimní zahrádky...

ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy