Zjednodušeně řečeno, za všechno může oslabená imunita. Oslabený imunitní systém je méně odolný proti různým infekcím. A pak stačí jen málo – přejít z venkovního vedra do klimatizované místnosti, zůstat delší dobu na slunci v mokrých plavkách nebo zapomínat na pitný režim.

Problémy může způsobit i průvan, kterým se snažíme ochladit při cestování dopravními prostředky. A oslabit imunitní systém dokáže také dlouhé slunění. Podle jedné studie si onemocnění letní chřipkou způsobí samo dokonce 92 % obyvatel.

Ledové nápoje nahrávají angíně

Dalším problémem, který nás může v létě potkat, je angína. Tu si snadno »uženete«, když přehřátý organismus ochladíte studeným nápojem. Ledové pití totiž sníží prokrvení sliznice, oslabí obranyschopnost organismu a pomůže rozvoji zánětu.

Letní nachlazení nepodceňujte

Letní chřipku většinou vyléčí pár dní v posteli, dostatek tekutin a vitaminů. Pokud ale problémy neustupují, je čas navštívit lékaře. Z obyčejného nachlazení se totiž může vyvinout zánět průdušek nebo plic.

Jak ji poznat

Škrábání v krku, výtok z nosu, bolesti hlavy nebo únava. Projevy chřipky můžou být různé. Tady jsou ty nejčastější:T

* vodnatá nebo hlenovitá rýma

* škrábání a bolest v krku

* bolesti hlavy, krku a uší

* obtížné polykání

* únava až vysílení

* teplota

* zimnice

* zvracení

* průjem nebo bolesti břicha

5 osvědčených babských rad

1. Na začínající chřipku pomůže odvar ze 2 lžiček bezového květu a šípků, 1 lžičky meduňky a mateřídoušky a šťávy z pomeranče.

2. Když chraptíte a škrábe vás v krku, vyzkoušejte ohřátou vincentku s mlékem v poměru půl na půl.

Zázvor je téměř zázračný všelék.

3. Dejte si cokoli s česnekem. Ten stimuluje pocení. Látky v něm čistí dýchací cesty a zlepšují odkašlávání.

4. Dejte si půl na půl nastrouhaný křen a med. Tato kombinace dokáže posílit imunitu. Užívejte po lžičkách během dne 3–7x denně.

5. Uvařte si cibulový čaj. V půl litru vroucí vody vařte 5 minut dvě nadrobno nakrájené cibule a trošku majoránky. Vyluhujte 10 minut a sceďte. Přidejte med, citron a popíjejte během dne při nachlazení. Pomáhá hlavně při kašli.

10 triků, jak se jí vyhnout

1. Jezte hodně ovoce a zeleniny. Vitamíny »nakopnou« váš imunitní systém.

2. Nezapomínejte pít. Denně byste měli vypít zhruba 2 - 3 litry vody.

3. Zapomeňte na ledové nápoje. V horku zbytečně namáhají sliznice, které pak nedokáží vzdorovat infekci.

4. Vyhýbejte se průvanu.

5. Neplavte příliš dlouho ve studené vodě a nenechávejte tam dlouho cachtat ani děti.

6. Po koupání se co nejrychleji se vysvlékněte z mokrých plavek.

7. Nepřehánějte to s klimatizací. Každý přechod z horka do klimatizované místnosti je pro tělo šok. Ideálně nastavená klimatizace by měla vzduch ochladit jen na teplotu o pět stupňů nižší, než je venku.

8. Opatrně s opalováním. Sluncem namáhaná kůže trpí a oslabuje obranyschopnost.

9. Letní chřipku nebo nachlazení nepodceňujte. Čím dříve je začnete řešit, tím dříve se ho zbavíte.

10. Hýčkejte si svůj imunitní systém. Naučte se bojovat se stresem, jezte zdravě a hýbejte se.