Proto jsme exkluzivně zveřejnili seznam benzinek, které prošly kontrolou ČOI, stejně jako výběr ze seznamu a odkaz na celý seznam čerpacích stanic s Pečetí kvality.
Dnes přinášíme 10 nejčastějších otázek našich čtenářů týkajících se kvality nafty a benzinu.
1. Česká obchodní inspekce ze zákona kontroluje kvalitu pohonných hmot na čerpacích stanicích, je současná intenzita kontrol dostatečná?
Rozhodně ne, celkově má ČOI na starosti 6 tisíc čerpadel, z toho zhruba 3600 veřejných. V současnosti na nich vykoná ročně jen 1800 kontrolních odběrů, takže lidově řečeno nemůže všechno uhlídat. Přestože benzinky hlídá také Celní správa, je na místě bedlivě vybírat čerpací stanici.
2. Čím se mám řídit při výběru čerpací stanice, která s nejvyšší pravděpodobností prodává kvalitní paliva?
Blesk přinesl dvě základní vodítka pro motoristy, tzn. využívat benzinek s Pečetí kvality, popř. ještě tyto benzinky porovnat se seznamem čerpadel, které prošly kontrolou ČOI (blesk.cz/benzin). Dalším vodítkem je vybírat stanice, které získaly certifikát podle normy ISO 9001 (benzinky označené příslušným logem). Stále také platí, že je dobré vyhýbat se neznámým stanicím, popř. stanicím s nevalnou pověstí.
3. Jak se u nás nejčastěji pančují pohonné hmoty a jak na tom vlastně podvodníci vydělávají, tedy jak podvádějí stát na daních?
Oba podvody spolu úzce souvisejí. Podvodníci vždy pančují látkou, která má mnohem nižší zdanění než benzin či nafta. Pančuje se různými látkami, například technickým benzinem, základovými oleji či toluenem. Druhou variantou je, že podvodníci dovezou nezdaněné palivo ze zahraničí. To sice může být z hlediska provozu auta bez rizika, ale stát tak přichází ročně odhadem o 10 miliard korun! A to pak zaplatí na daních každý z nás.
4. Jak se projevuje závadný benzin či nafta na chodu motoru?
Stupeň nebezpečí pro motor závisí na stupni závadnosti paliva. K problémům může dojít už při nastartování, dále může mít řidič problémy se snížením výkonu motoru (motor netáhne), motor může klepat, z výfuku se nadměrně kouří. Provoz se závadným palivem může poškodit motor i celou palivovou soustavu auta. Zkoušet proto dojezdit nádrž s nekvalitním palivem s tím, že se to příště zlepší, je velmi riskantní.
5. Co dělat, když řidič omylem u čerpací stanice natankuje naftu místo benzinu a naopak?
Obecně by měla být směs vzniklá smícháním benzinu s naftou odčerpána a natankováno správné palivo. To znamená zavolat si hned na benzince do servisu, který vám zajistí odčerpání závadné směsi. Tankovací omyl pro vás nebude tak drahý, pokud je obsah nesprávného paliva jen pár procent. Pokud natankujete omylem naftu do benzinu, můžete pak bezpečně spálit směs, kde nafta tvoří maximálně deset procent paliva. V opačném případě lze spálit i směs s poněkud vyšším obsahem benzinu v naftě, ale je nutné do nádrže přidat přípravek do nafty obsahující mazivostní přísadu.
6. Dají se laboratorními rozbory odhalit nezákonné manipulace s benzinem či naftou, tedy jejich pančování? Jak se zjišťují manipulace?
Ano, akreditované laboratoře mají k dispozici technické vybavení a metody, které spolehlivě zjistí závadnost paliv. Specializované pracoviště Ústav paliv a maziv neměl za celou dobu své existence jedinou chybnou analýzu! Existuje celá řada metod, mezi základní klasické patří např. destilování paliva, a tím stanovení destilační křivky, která odhalí složení paliva. To lze také zjistit vyhodnocením infračerveného spektra paliva. Laboratorně se také odhalí hustota (zjistí případné smíchávání s jinými látkami), filtrovatelnost (průchodnost paliva palivovým systémem za nízkých teplot) a tzv. bod vzplanutí nafty (stupeň bezpečnosti při manipulaci s naftou). U benzinu se vedle hustoty a filtrovatelnosti měří např. tlak par, který vyjadřuje provozní bezpečnost a úroveň nastartování motoru při poklesu teplot v zimě
7. Co dělat, když má řidič podezření, že právě natankoval nekvalitní palivo?
Je potřeba neprodleně palivo reklamovat na příslušné čerpací stanici. Při tankování si vždy vyžádejte účtenku. Na pumpě žádejte vystavit záznam o reklamaci, nikdy si nenechte vzít účtenku, maximálně její kopii, originál si ponechejte. Pokud reklamaci neuznají, je na místě obrátit se na inspektorát České obchodní inspekce (pobočky najdete na www.coi.cz v oddílu kontakty). Je zároveň na místě zkontaktovat některou akreditovanou laboratoř a domluvit si odběr a analýzu paliva z nádrže (kontakty najdete na www.dobrapumpa.cz). Pokud si nebudete vědět rady, zavolejte na infolinku Sdružení na ochranu spotřebitelů (SOS, telefon: 900 08 08 08 každý všední den od 8 do 17 hodin).
8. Pokud došlo k poškození motoru auta v důsledku závadného paliva, je dostatečným důkazem pro případný soud a úhradu škody ze strany čerpací stanice účtenka z benzinky a vyjádření autoservisu?
Ne, k tomu je potřeba ještě odebrat vzorek z nádrže a nechat udělat rozbor v některé akreditované laboratoři (např. Ústav paliv a maziv). Než vzorky odeberete, poraďte se v této laboratoři. Zásadně by měl být při odběru přítomen notář. Měly by být odebrány tři vzorky, nejméně po litru paliva, které je třeba uskladnit ve skleněné nádobě či nádobě určené pro pohonné hmoty. Jeden vzorek zůstane řidiči, druhý v servisu, třetí jde na rozbor. Laboratoř vydá certifikát, který je pak nezpochybnitelným důkazem u soudu.
9. Jak dlouho vydrží benzin natural a nafta v nádrži automobilu beze změny?
Benzin není určen k dlouhodobému skladování v nádrži auta a zhruba po šesti měsících v něm začínají chemické změny, které vedou mj. k problémům s nastartováním motoru. Nafta je podstatně stabilnější palivo a ani roční skladování v nádrži by jí nemělo ublížit.
10. Co je oktanové číslo benzinu a co se stane, když načepuji do auta nižší/vyšší OČ, než předepisuje výrobce vozu?
Oktanové číslo (např. 95 u Naturalu) vyjadřuje schopnost benzinu odolávat tzv. klepání motoru. Čím vyšší OČ, tím větší odolnost proti klepání. Některé motory dokáží klepání eliminovat, ale za cenu sníženého výkony, ostatní budou náchylné k nepříjemnému klepání. Když řidič natankuje vyšší OČ, rozhodně tím motoru neuškodí, na druhou stranu se nijak zásadně nezvýší výkon motoru. V podstatě jen lépe akceleruje. Investice do dražšího paliva proto není výhodná.
Otázky konzultovány s odborným serverem petrol.cz, který se zabývá pohonnými hmotami.
Jak najít Pečeť kvality
Naše včerejší druhé zveřejněné vodítko (Pečeť kvality) pro motoristy k rozpoznání pumpy s kvalitním palivem vyvolalo velký ohlas mezi čtenáři. Přinášíme proto podrobný návod, jak najít pumpu zařazenou do tohoto programu ve vašem regionu.
Postup:
1. Do lišty svého internetového prohlížeče zadejte adresu www.dobrapumpa.cz
2. V pravé části stránky se vám zobrazí oddíl Pečeť kvality, mezi nabízenými možnostmi vyberte Čerpací stanice s Pečetí kvality a klikněte na ně.
3. V levé části stránky máte nápis Čerpací stanice s Pečetí kvality. Klikněte na podtržený odkaz pod tímto nápisem.
4. Objeví se mapka a v horním levém políčku možnost Kraj. Klikněte na šipku a vyberte kliknutím požadovaný kraj.
5. Vedle kraje se vám objeví další možnost Zvol okres, klikněte na šipku a poté vyberte vámi požadovaný okres. Na mapce se zobrazí pumpy a ve sloupci na levé straně všechny potřebné údaje k těmto stanicím. Pokud najedete kurzorem na některou pumpu v levém sloupci, zobrazí se vám i podrobná mapka, kde pumpa přesně leží.